I kylkammaren kan två bilar kylas ned till -40°C för att testa gränserna för såväl nya som gamla batterier. Foto: Clarios

Kallt, kallare, kylkammare – Så testas bilbatterier i extrem kyla

Clarios, som tillverkar vart tredje bilbatteri i världen, fortsätter att bygga ut sin forskningsanläggning i Hannover. Nu senast har det välutrustade fordonslabbet utökats med en kylkammare. Här kan två fordon kan kylas ner till -40 °C för att testa gränserna för kapaciteten i nya och gamla batterier. Syftet är att analysera och förbättra startförmågan och start/stopp-funktionen hos batterierna under extrem kyla.

Fordonslaboratoriet och den nya kylkammaren ingår i Clarios utvecklingsavdelning och används för produktutveckling. Köldtesterna handlar främst om att studera batteriets samverkan med elektroniken i hela fordonet – oavsett om det har förbränningsmotor eller är eldrivet. Även i rena elbilar utgör ett 12-voltsbatteri en viktig komponent. Högspänningsbatteriet försörjer drivlinan, medan ett 12V-batteri i Clarios xEV-portfölj driver bilens interna elsystem, med bland annat de viktiga säkerhetsfunktionerna.

Testing
I kylkammaren kan Clarios studera prestandan hos nya och gamla batterier under extrema förhållanden. Foto: Clarios

Clarios möjligheter att testa batterier kan även tillgodose specifika önskemål och krav från OEM-kunder. Dessa kan exempelvis handla om att studera batteriets prestanda i ett visst fordon vid motorstart över hela dess livslängd. För detta syfte används batterier som åldrats på konstgjord väg. Olika livscykler samt långväga och korta resor kan simuleras beroende på användningsprofil. Dessa noggranna tester för att studera batteriets fulla kapacitet hjälper till att säkerställa rätt batterival.

Nya anläggningen Hannover blir ett stöd för Clarios globala nätverk

Kylkammaren och ledningssystemlaboratoriet är inte bara en förstärkning av Hannover-anläggningen. Tack vare ett tätt samarbete mellan Clarios globala nätverk med forsknings- och utvecklingscentra kan det stödja utvecklingsprojekt som omfattar Europa, USA och Kina. Medarbetarna studerar hur batteriet reagerar under vitt skilda förhållanden. Mätningar görs ofta på plats under realistiska förhållanden och kan pågå under flera år.

Markus Hoh
Markus Hoh, chef för fordonslaboratoriet i Hannover. Foto: Clarios

Markus Hoh, chef för Clarios fordonslaboratorium i Hannover, säger:

– Vi ser oss inte bara som en tillverkare, utan vill också aktivt stödja och ge råd till våra kunder som en leverantör av tekniska lösningar och kunskap.

Forskningsresultat tas tillvara snabbt

Det korta avståndet mellan utvecklingsavdelningen och testlabbet ger betydande synergieffekter. Nya forskningsresultat kan snabbt tas tillvara och bli till nytta för produktutvecklingen och våra kunder. Den förbättrade produktkvaliteten bidrar i sin tur till ökad kundnöjdhet för både fordonstillverkare och slutkunder.

Analysis
Resultatet av testerna tas tillvara för att ytterligare förbättra batteriets startförmåga samt start/stopp-funktionen vid extremt låga temperaturer. Foto: Clarios

– Genom Clarios nära samarbete med fordonstillverkare över hela världen får vi tidigt kunskap om det som blir relevanta trender under de kommande åren. Den kunskapen kan vi kan vi sedan sprida vidare till våra kunder på eftermarknaden och hjälpa dem att förbereda och träna sina verkstäder för framtiden, säger Markus Hoh.

Clarios är världsledande inom avancerade lågspänningsbatterier för transport. Vi skapar framsteg genom allt smartare lösningar för praktiskt taget alla slags fordon. Med 16 000 anställda i över 140 länder erbjuder vi gedigen kompetens till vår eftermarknad och OEM-partners samtidigt som vi skapartrygghet, säkerhet och komfort i det dagliga livet. Vi har ett tydligt fokus på miljö- och samhällsansvar – bland annat genom ett ambitiöst hållbarhetsarbete som vi delar vidare inom vår bransch. Vi samlar in, återvinner och återanvänder så mycket som 99 procent av materialet i våra batterier. Clarios är ett dotterbolag till Brookfield Business Partners.