Förare bör göra det till en vana att låta en verkstad kontrollera deras batteri innan vintersäsongen börjar. Foto: Clarios

Värmerekord kan leda till batterihaveri i vinter

De extrema temperaturerna vi upplevde förra sommaren kan leda till att betydligt fler batterier slutar fungera i vinter jämfört med föregående år. Även under ordinarie år står trasiga 12-voltsbatterier för nästan hälften av alla fordonshaverier, och det gäller för såväl fordon med förbränningsmotorer som för moderna elbilar. Därför uppmanar batteritillverkaren Clarios nu alla förare att låta en verkstad säkerställa att deras 12v batterier är i gott skick inför den kommande vintern.

Kontrollera batteriet

Värme orsakar självurladdning

Trots de relativt milda vintrar vi har haft de senaste åren har 12v batteriet fortsatt ligga i topp på listan över de vanligaste orsakerna till fordonshaveri. Detta beror i huvudsak på den ökade stilleståndstiden många fordon upplevde under pandemin, vilket ledde till att batterier laddades ur utan att regelbundet laddas upp igen. Därtill läggs nu de extrema temperaturer som gjorde sig gällande under föregående sommar. För det är nämligen det som sliter på batteriet allra mest: höga temperaturer leder till självurladdning, vilket i sin tur får batteriet att åldras i förtid. Dagens batterier har fram till nu alltså redan utsatts för stora påfrestningar. Om batteriprestandan därefter faller på grund av kylan och motorn börjar kräva mer av batteriet orkar gamla och slitna batterier helt enkelt inte med. En enstaka natt med frost är allt som krävs för att ett batteri inte längre ska orka starta motorn. Och även de relativt milda vintrar vi har haft på senaste tid har omfattat i genomsnitt 50 dagar med frost.

Batterier åldras i värmen
Batterier åldras i värmen och dör i kylan. Grafik: Clarios

Värmerekord i norr

Även i de nordligaste delarna av världen upplevde man värmerekord förra sommaren. I juni registrerades temperaturer på 32 °C över norra polcirkeln, medan temperaturerna i arktiska Norge låg långt över det normala. Renar och älgar tog sin tillflykt i snödrivor. Även i Finland och Sverige låg temperaturen på runt 30 °C under dagen och på tropiska nivåer under natten.

”Bilbatteriet åldras i sommarvärmen och dör på vintern”, varnar Fredrik Countakis, batteriexpert på Clarios. ”Förare bör därför göra det till en vana att låta en verkstad kontrollera batteriet innan vintersäsongen kommer igång.”

Vintersäkerhet

Genom att låta en verkstad kontrollera batteriet får man klart för sig hur stora påfrestningar det har utsatts för under sommaren och huruvida det kan överleva den kommande vintern. VARTA:s samarbetspartner erbjuder denna tjänst utan extra kostnad. Våra experter har kunskapen som krävs för att snabbt och säkert byta ut ditt bilbatteri. Dessutom ser de till att batteriet återvänder till återvinningssystemet och minimerar påverkan på miljön.

Minimal miljöpåverkan
Professionella verkstäder säkerställer att bilbatterier återvinns och därmed har en minimal påverkan på miljön.

Fordonsägare kan snabbt hitta en närbelägen VARTA-partner genom att använda sökfunktionen på www.varta-automotive.se.