Rum för fika och avkoppling hos ljuvliga Smultrongården

Våra glasade rum finns i hela landet. Två av dem hittar du hos ljuvliga Smultrongården på en avkopplande plats bland fågelkvitter på landet. Endast en kvart utanför Örebro. I deras kafé är allt hembakat och hemlagat med så mycket närproducerat som möjligt. Här huserar växthusen som både fikaställe och som en plats för evenemang och tillställningar. Vi ställde några frågor till Eva om livet med hennes två växthus på Smultrongården.

Berätta lite om era två växthus, hur använder/nyttjar ni dem?
– Vi hade länge funderat på en lämplig lösning för att förlänga utesäsongen i vårt kafé och behövde även någonstans där våra gäster kunde söka skydd när sommarregnet överraskade. Efter mycket övervägande kom vi fram till att två växthus skulle täcka våra behov. Först och främst används växthusen till våra kafégäster, men vi odlar även tomater och har andra växter där.

Hur kom det sig att ni valde två växthus i stället för ett?
– Vi hade en begränsad yta men kom på att vi kunde ställa två växthus i vinkel för att få en trevligare gårdsbild. Vi fick på så sätt en användbar yta mellan husen. Vi valde ett Helios Växthuspaket 384x606 centimeter och ett Serralux 371x1045 centimeter, båda med 74 centimeter breda glas. Att ha två växthus innebär också att två olika sällskap kan abonnera varsitt hus, vilket är en fördel både för oss och gästerna. Såklart förlängs också hela uteperioden eftersom växthusen håller värmen och skyddar mot både regn och blåst. Vi hade gäster som satt där strax innan jul och njöt av livet.

Hur har ert första år med växthusen varit?
Första året har varit helt ofattbart bra, vi är så nöjda med båda växthusen! Det var tur att vi bestämde oss för två stora separata växthus så att det nu finns plats för fler gäster och att vi även kan ha olika event i dem.

Hur har kunderna upplevt era växthus?
Många är nyfikna och blir inspirerade till att själva skaffa sig ett växthus. Nu är det ju inne att odla och vem vill inte ha ett ställe i trädgården där man kan ta emot egna gäster eller bara sitta och koppla av.

Vad är det bästa med växthusen?
Det allra bästa är att de även kan användas vid sämre väder och när det är lite kallare ute. Sen är det såklart bra att vi får plats med otroligt många fler gäster nu än tidigare.

Hur pass mycket har ni kunnat förlänga säsongen tack vare växthusen?
Jag skulle säga att vi förlänger säsongen två månader på hösten och två månader på våren, men vi nyttjar även växthusen i perioder under vinterhalvåret.

Ni har haft en del event i växthusen, nämn några.
Vi har haft många olika event som bland annat musikaftnar, kransbindning och babyshower. Sen har vi även haft gäster som firat födelsedagar och studenten eller haft olika typer av avtackningar här. Några gäster kommer för att sitta och arbeta och samtidigt äta lunch och njuta av vår fina miljö här på Smultrongården.

2023-07-01