Växthus – en plats att älska året om

Växthus – en plats att älska året om

Ett orangeri, växthus eller vinterträdgård används ofta synonymt. Stora, vertikala glasrutor som översvämmar växthuset med ljus ger dig vidsträckt utsikt över trädgården medan du planterar, äter eller kopplar av. Våra kunder säger alltid till oss att när de väl tar in utsidan, bjuder de också in årstiderna. Det gör de både i ett oisolerat växthus eller i ett isolerat system. Bygga ett växthus innebär en investering i såväl ökad livskvalitet, men det kommer dessutom att öka din fastighets värde och därför har vi samlat våra bästa tips på saker som kan vara bra att tänka på när man planerar ett växthus.

På Classicum hittar du orangerier och växthus i enkelglaskonstruktioner där vi valt att kalla T-formade modeller för orangerier och rektangulära för växthus.

Växthus ger ett unikt utrymme i din trädgård som kan användas både som ett traditionellt växthus och en plats för avkoppling där du kan njuta av att vara utomhus, även i dåligt väder. Idag används ordet orangeri ofta när man vill använda rummet för sociala tillställningar och middagar. Historiskt sett har orangeriet tidigare varit till för förvaring av medelhavsväxter, något som man även använder till i våra dagar.

Att tänka på med växthus.

1. Växthus design

Börja med att bestämma storlek, form och design på ditt nya växthus eller orangeri, vilket till stor del kommer att bero på storleken på din tomt och vad ni tänkt använda växthuset till. Vill du odla växter och plantera om fräsådder, eller använda växthuset som ett mysigt extrarum? Vi är många som gärna vill göra både och, vilket sätter krav på växthusets storlek. Om du vill ha plats för både växter, ett bord och stolar behöver du ett växthus på åtminstone 15 kvadratmeter. Läs mer om våra modeller här!

2. Växthusläge och placering

Det är viktigt att fokusera på dess övergripande placering. Detta beror på att växthus som vetter mot söder tenderar att bli relativt varma på sommaren och svala på vintern, medan orangerier som vetter mot norr förblir svala året runt. Om möjligt, skulle den bästa positionen för ditt nya orangeri vara vänd mot sydost eller sydväst, vilket gör att det effektivt kan värmas upp och svalna under hela dagen. Läs mer om vad du kan tänka på för så bra placering som möjligt här!

3. Materialval för oisolerade växthus och orangerier.

Det är viktigt att matcha materialen i ditt nya växthus med ditt hem så nära som möjligt. Classicums växthus har 5 standardfärger, men de flesta modellerna kan du välja RAL-färg fritt. Orangerikostnaden borde inte vara ett primärt bekymmer, men vi förstår att våra kunder kräver en jämn balans mellan kvalitet, prestanda och pris. Fördelen med att bygga växthus eller orangeri med aluminiumstomme är att det är ett material som är lättskött, håller i många generationer och att det tål vårt nordiska klimat.

Så kan du använda ditt oisolerade växthus året om.

Att starta säsongen tidigare på våren och förlänga densamma på hösten är en anledning som många anger som orsak till att bygga ett växthus på sin tomt. Med ett behagligt klimat i växthuset så kan du använda desto mer och under längre perioder.

Vinter i växthuset

Om du vill få upp värmen snabbt i ditt oisolerade växthus är braskaminen en god hjälp. Mysfaktorn som kaminen bidrar med är inte heller helt oväsentlig i sammanhanget. Om du dessutom investerar i en elektrisk värmare eller frostvakt/värmefläkt av något slag kan du även förvara orangeriväxterna i ditt växthus vintertid. Komplettera då med någon form av bubbelfolie för att bli mer energieffektiv och att undvika att värmen läcker ut mer än nödvändigt.

Även om du inte planerar att installera värme redan från början så kan det vara värt att känna till vilka alternativ som finns. Uppvärmning i växthus handlar inte bara om att införa värme utan även om att behålla den.

Om du under de svalare månaderna använder ditt växthus som ett extra rum i trädgården för umgänge, räcker det att värma upp växthuset i anslutning till att ni vistas i rummet. Vi använder det till allt från glöggmingel och kransbindning inför jul! Tänker du däremot använda hela, eller en del av växthuset som vinterförvaring av dina krukväxter blir det viktigt att titta på olika isolerings alternativ som förhindrar att värmen läcker ut.

Vår och sommar i växthuset.

När snön smält och ljuset förvandlas från guldgult till krispigt blåvitt vet man att våren är på gång. Eventuellt kan man behöva höja temperaturen med brasa eller frostvakt, särskilt när solen gått ner. Den trollbindande skönheten hos en svensk sommar gör detta till den mest behagliga tiden på året att njuta av ditt växthus. Om man vill åstadkomma effektiv skugga är skuggardiner/skuggväv anpassat för växthusklimatet ett bra alternativ. Färgen på tyget ska helst vara vit och reflekterande. Läs mer om hur du skapar ett bra klimat i växthuset här!

Att använda växthuset på hösten.

Höstens och vinterns ankomst bör inte innebära att du förlorar det där extra utrymmet i ditt växthus eller att du missar att se årstiderna förändras i din egen trädgård. Även i det stormiga vädret kan ett växthus kännas som en varm och mysig plats att vara på. Om du tycker att det är kyligt kan du alltid sätta på dig en mysig ulltröja, sätta dig på en mysig fårskinnsfäll eller svepa in dig i en varm pläd.

Det är lite olika när vintern på allvar tar ett grepp om natur och trädgård i Sverige. Att isolera golv med dekorativa mattor, mjuka filtar och tända ljus skapar den perfekta vinterträdgården med hög mysfaktor för alla väder. Passa gärna på att ta glöggfikan här.

Oavsett vilken typ av glasat rum du väljer att placera i din trädgård, lovar vi dig att du kommer att kunna njuta av att se trädgården vakna upp under alla årstider. Vill du ha mer information om olika växthusalternativ, klicka dig gärna in på växthusguiden. Förhoppningsvis finner du inspiration och om du undrar något specifikt har vi samlat våra vanligaste frågor här.

Du är alltid välkommen att kontakta vår kunniga personal om du vill ha råd om vilket växthus som passar just dig.