Pressmeddelande -

Tässä ovat tulevaisuuden cleantech-supertähdet – mukana kahdeksan suomalaisyritystä

06/02/2012, Lund

Nordic Cleantech Open julkistaa tänään cleantech-innovaatiokilpailun TOP25-listan

Tässä ovat tulevaisuuden cleantech-supertähdet – mukana kahdeksan suomalaisyritystä

Kuudenkymmenen kansainvälisen teollisuusvaikuttajan, sijoittajan ja asiantuntijan tuomaristo valitsi lupaavimmat ympäristöteknologiayritykset kisaamaan lopullisesta Nordic Cleantech Open -palkinnosta. TOP25-lista antaa hyvän käsityksen siitä, mitä cleantechillä on tulevaisuudessa tarjottavaa.

Toisena peräkkäisenä vuotena järjestettävä Nordic Cleantech Open keräsi tänä vuonna ennätysmäärän osallistujia. 97 yrityksen joukossa on ratkaisuja sekä uusille kehittyville toimialoille että sellaisia, jotka parantavat olemassa olevan teollisuuden kilpailukykyä.

”Listan yrityksistä löytyvä innovaatio ja businesspotentiaali on huikea. Monet maailman menestyvimmmistä yrityksistä on rakennettu taloudellisesti vaikeina aikoina – uskon, että joistain näistä yrityksistä voidaan sanoa samaa muutaman vuoden kuluttua”, sanoo Alexander Bigge Lidgren, Nordic Cleantech Openin toimitusjohtaja.

Listalta löytyy kahdeksan suomalaisyritystä: Asema Electronics, Ekolite, Enercomp, Enevo, MetGen, Numcore, Pegasor ja Ultranat. Kansallisen ympäristöteknologiaklusterin ohjelmajohtaja Mika Sulkinoja Lahden tiede- ja yrityspuistosta uskoo suomalaisosaamisen mahdollisuuksiin kilpailussa.

”Esimerkiksi Numcoren ja Pegasorin ratkaisut yhdistävät innovatiivisella tavalla ICT-osaamista ympäristöteknologiaan, minun nähdäkseni Suomella on tällä alueella erityisen paljon annettavaa”, sanoo Sulkinoja.

Myös Cleantech Finland -ohjelmajohtaja Santtu Hulkkonen hakee yritysten erottautumistekijöitä. “Osa listan innovaatioista löytyy aloilta, joissa jo on paljon ratkaisuja ja kilpailua – silloin valintaan vaikuttavat myös muut kuin teknologiatekijät, erityisesti tulevaisuuden potentiaali. Tässä esimerkiksi suomalainen Ultranat erottuu edukseen.”

Nordic Cleantech Openin voittaja valitaan Lahdessa huhtikuussa järjestettävän Cleantech Venture Dayn yhteydessä.  Viime vuonna Lahden tilaisuuteen osallistui yli 250 cleantech-asiantuntijaa ja-sijoittajaa ympäri maailman.

Nordic Cleantech Open on businesskilpailu, jonka tavoitteena on tunnistaa, kannustaa ja tuoda näkyvyytta 25 cleantech-alan lupaavimmalle yritykselle Pohjoismaissa. TOP25-yritysten kuvaukset liitteenä.

Lisätietoa kilpailusta http://www.nordiccleantechopen.com.

Lisätietoja

Mika Sulkinoja, Ympäristöteknologiaklusterin ohjelmajohtaja, Lahden tiede- ja yrityspuisto
+358 50 357 1723, mika.sulkinoja@lahtisbp.fi

Santtu Hulkkonen, Cleantech Finland, ohjelmajohtaja
+358 40 3433 341,  santtu.hulkkonen@finpro.fi

• nordic cleantech open
  • startups; investering; cleantech; riskkapital
  • cleantech scandinavia
  • cleantech
  • business competition

Cleantech Scandinavia is a membership network of investors and affiliated cleantech professionals designed to provide cleantech knowledge, contacts and investment opportunities; be a coordinating voice to promote the Nordic cleantech sector, and drive cleantech innovation and growth in the Nordic countries. Cleantech Scandinavia offers its members a series of networking and pitching events, business intelligence research and reports including Nordic cleantech deal flow statistics, and holds a database of investment opportunities in the region.

www.cleantechscandinavia.com

Magnus Agerström