Topp 10: Nordens mest lovande nya miljöteknikbolag!

Lund, 14 mars 2012

Topp 10; Nordens mest lovande nya miljöteknikbolag!

Företagen har tagits fram genom en mycket omfattande gallring av nära 100 ansökningar. Först har en jury som bestått av över 60 representanter från multinationella företag och riskkapitalbolag bedömt företagen utifrån deras skriftliga ansökningar. Sedan har representanter för de 25 bästa företagen träffat och arbetat tillsammans med utvalda mentorer från juryn för att ytterligare stärka sina framgångsmöjligheter. Baserat på både presentationer inför dessa mentorer och jury rösterna går nu företagen vidare för att tävla om guld, silver och bronsmedaljen vid finalen i Aalto Venture Garage i Helsingfors.

Finalen samarrangeras med Cleantech Venture Day i Lahti 25-27 april. Detta är det ledande miljöteknik eventet i Norden. Förra året deltog över 250 deltagare, inklusive 50+ investerare, 80 miljöteknikföretag och dussintals industriföretag och beslutsfattare i evenemanget.

Nedan finns korta beskrivningar av de 10 bästa nystartade miljöteknikföretagen i Norden:

Aquiloz, Norge
www.aquiloz.com
Aquiloz utvecklar nästa generation mjukvara för att förutse produktion och handla med el från vindkraft. Aquiloz system använder computational fluid dynamics - CFD modeller kombinerat med produktionsprognoser, riskanalys och beslutsstödsverktyg. Systemet kommer att använda plug-ins och adaptorer för att kunna integreras i kundernas existerande system.

Black Silicon Solar, Danmark
www.blacksiliconsolar.com
Black Silicon Solar utvecklar en nanoteknologi-process för att förbättra silikon solceller på ett kostnadseffektivt sätt. Fokusering på kostnads reduktion snarare än förbättrad effektivitet har lett till att Black Silicon Solar utvecklat en alternativ process som reducerar produktionskostnad, produktionstid, användning av skadliga ämnen och användning av kisel.

MetGen, Finland
www.metgen.fi
MetGen utvecklar oxidase enzymer, så kallade laccaser. MetGens Laccaser kan användas i ett stort antal industriprocesser. Ett exempel är förbehandling av trä i massa och pappersbruk där laccaser ger en reduktion av energiförbrukningen motsvarande 15%-20%.

Numcore, Finland
www.numcore.com
Numcore utvecklar en lösning som ökar återvinningen i avskumningsprocesser. Lösningen möjliggör kontroll av skumningens egenskaper och leder till en signifikant ökning av utbytet. Metoden skapar en 3D bild av skumningscellen och mäter på ett adekvat sätt styvheten och tjockleken på skummet genom konduktiva mätningar.

Pegasor, Finland
www.pegasor.fi
Pegasors uppfinning är en sensor för kontinuerlig mätning av mängden partiklar i luft. Pegasor har finns redan nu representerade på fordonstillverknings marknaden. Denna marknad kommer att växa snabbt de närmaste åren då det gäller dessa sensorer. Detta gäller även mätningar på inom- och utomhus luft där Pegasor också kommer att marknadsföra lösningar.

ReformTech, Sverige
www.reformtech.se
Den flamfria förbränningen i ReformTechs unika katalytiska värmare har flera fördelar som hög bränsleeffektivitet utan några skadliga avgaser. Bland övriga fördelar med denna teknik kan nämnas möjligheten att använda olika typer av bränslen, riktbar värmeutstrålning, låg kostnad och robust konstruktion.

Tomologic, Sverige
www.tomologic.com
Tomologic erbjuder en online-baserad service i form av ett optimeringsverktyg som är till stor nytta för kunderna genom att ge kostnadsbesparingar utan initial kostnad eller arbetsinsats från användaren. Tomologic har utvecklat en teknologi som optimerar skärning av metallplattor. Processen reducerar mängden skrot som blir över från råvaran i denna energiintensiva industri med upp till 50%.

Ultranat, Finland
www.ultranat.fi
Ultranat har utvecklat och skyddat en unik metod för att processa aska. Metoden möjliggör att aska från biobränsle eldade kraftverk kan omvandlas till värdefulla produkter. Micronäringen i askan separeras och används till gödning och djurfoder medan det återstående, huvudsakliga, innehållet bestående av rena silikater har många användningsområden.

Vasasensor, Sverige
www.vasasensor.com
Vasasensors tunna sensor-enheter möjliggör optimering av produktionsprocesser i full hastighet. Detta är en lösning på behoven i pappersindustrin för att bättre kunna kontrollera avvattningen i pappersmaskinens press sektionen. Enbart 1% effektivare avvattning leder till 4% högre produktion eller 4% mindre ånganvändning.

Zemission, Sverige
www.zemission.se
Zemissions produkt är en brännare som kan använda flera olika bränslen och som inte avger avgaser. Användningsområdena finns främst inom uppvärmningssystem till el- och hybridbilar. Uppvärmningen av dessa är ett problem då eluppvärmning kan reducera körsträckan med upp till 50%. Zemissions brännare är överlägsen för dessa ändamål. Den förkortar inte körsträckan, är tyst och ger inga avgaser.

-ENDS-

Om oss

Nordic Cleantech Open är en tävling som identifierar, uppgraderar och synliggör de 25 bästa nystartade miljöteknikföretagen i Norden varje år.

För mer information om tävlingen och företagen besök hemsidan:

Alexander Lidgren, +46736601007
bigge@nordiccleantechopen.com