Pressmeddelande -

Cloudist bland de första att certifieras som Zero Carbon Committed molnleverantör

Cloudist, den svenska distributören av ”pay-as-you-go” molntjänster för IT-leverantörer meddelar idag att företaget har certifierats enligt det nya VMware Zero Carbon Committed™ (ZCC) initiativ som lanserades av VMware i maj.

Med stöd av de ursprungliga partnerna Atea, Equinix, IBM, Microsoft och OVHcloud, riktar ZCC-initiativet uppmärksamhet mot VMware Cloud Verified-leverantörer som förbinder sig att övergå till 100% förnybar energi för att driva sina datacenter senast 2030. Syftet är att hjälpa kunderna att nå sina hållbarhets- och koldioxidutsläppsmål genom att koppla ihop dem med molnleverantörer som har samma ambitioner, och därmed blir en katalysator som kan påskynda övergången till ”nollkoldioxidsmoln”.

Jasenko Masic, affärsenhetschef på Cloudist säger att som en sådan leverantör av molntjänster ligger Cloudist redan före kurvan: ”Det är mycket glädjande att bli erkänd och certifierad så snart efter att initiativet lanserades förra månaden. Företagen bakom ZCC är stora aktörer och de vill leda förändringen mot att göra branschen klimatneutral till 2030. Det som verkligen är unikt med vår situation är att vi redan är det. Vi är faktiskt inte bara klimatneutrala, utan t.o.m. klimatpositiva.”

Masic tillägger att Cloudists prestation att bli klimatpositiv har varit en del av dess långsiktiga strategi och gäller inte bara för sina VMware tjänster utan för alla sina molntjänster som levereras från flera regioner. "Vi ser ett växande kundfokus och efterfrågan på hållbara molntjänster, vilket vi är mycket glada för eftersom det är helt i linje med vad vi levererar."

ZCC-certifieringen av VMware kommer ett halvt år efter att EcoDataCenter Group, Cloudists colocationpartner, utsågs till en av tre finalister tillsammans med Facebook och Microsoft för DCD Energy Smart Award 2020. Priset tilldelas världens mest energimedvetna och innovativa datacenter.