En maktlöshet utan dess like

Club Eriks VD Tomas Jonssons öppna brev till Sveriges statsminister m.fl., med anledning av bristen på åtgärder för företag i resebranschen i spåren av Covid-19.

"Jag skriver detta brev till dig och ett antal andra beslutsfattare i Sverige på grund av den maktlöshet som jag just nu upplever.

Sedan 20 år tillbaka är jag delägare (47%) och VD i ett företag som heter Club Eriks. Vi producerar egna reseupplevelser över hela världen, som återfinns på www.cluberiks.se, och är således ingen traditionell resebyrå som säljer andra företags resor mot en provision. Vårt företag är 27 år och vi har tjänat pengar alla år förutom 2012. Vi omsätter cirka 60 miljoner kronor och har en god marginal på våra resor. Snittpriset på våra upplevelser ligger på cirka 51 tkr/person, och vi gick in i 2020 med en god kassa.

Under alla år har vi endast tagit utdelning ur bolaget tre gånger. Däremot har vi återinvesterat alla medel i media i syfte att bygga ett starkt varumärke. Sedan 2008 har vi investerat 220 bruttomiljoner i vårt varumärke Club Eriks (bilaga 1). Vi har ett extremt högt nöjd-kund-index (bilaga 2) och 62% av gästerna på varje resa är återkommande. Framförallt har vi sju extremt duktiga, kunniga och lojala medarbetare samt ett 10-tal projektanställda.

Under de senaste två åren har vi investerat i ytterligare ett varumärke, Eriks Cruises, som bäst kan beskrivas som ”kryssningarnas Hemnet” - en marknadsplats där man finner all världens kryssningar till marknadens lägsta priser. Hemsidan, www.erikscruises.se, är extremt adekvat vilket gör att både Google och våra konkurrenter älskar dess innehåll. Vi spelade in 25 reklamfilmer i Karibien under första veckan i januari, med komikern och programledaren Jan Bylund, som var avsedda för digital kommunikation och som skulle börja synas i media under vecka 9. Syftet är att ta kål på alla myter som omgärdar begreppet ”kryssningar”. Filmerna återfinns på https://erikscruises.se/familjen-bylund-pa-kryssning/kryssningsfilmer-Bylunds.

Vad som nu drabbat oss är ett känt faktum. Vi lyder under paketreselagen och fullföljer våra åtaganden gentemot våra kunder. Däremot gör inte flygbolagen, internationella hotellkedjor och lokala agenter detsamma. Det innebär att vi som litet bolag just nu hamnar i situationen att agera bank för multinationella kedjor. Vi har ägnat första halvåret 2020 åt att betala tillbaka pengar till våra kunder för resor som vi sålde under 2019, samtidigt som vi inte sålt för en enda krona sedan 1 februari. Vi kommer att fortsätta betala tillbaka pengar under hösten, då de internationella rederierna ställer in mängder med kryssningar. Då våra kunder bokar sina resor hos oss med en framförhållning på mellan 6 till 18 månader ser det nattsvart ut!

Just nu känner jag att vår verksamhet är exproprierad men vi får inget betalt. Vi är alla korttidspermitterade sedan 1 april, vi har en bra dialog med vår hyresvärd Bonnier Fastigheter och vi spenderar inte en krona i marknadsföring. Vi kommer dock inte att börja tjäna pengar förrän vid halvårsskiftet 2021 och med denna vetskap så blev vi tvingade att säga upp alla medarbetarna fredagen 2020-06-05, med uppsägningstider på mellan 2 – 6 månader.

Resebranschen är hårt drabbad. Vi ägnar oss inte åt någon livsuppehållande verksamhet, jag är fullt medveten om det. Risken är överhängande att en mängd svenska entreprenörers företag kommer att gå i konkurs under året och att marknaden kommer att slukas av tyska och danska aktörer när det väl vänder, då dessa har fått olika former av överlevnadsförutsättningar. Därför söker jag inte några bidrag. Vad jag söker är att de statliga lånegarantierna täcker 100% och inte 70%, vilket torde kosta mindre för skattebetalarna än ett bidrag. Det måste nämligen betraktas som utpressning att jag som ägare dessutom ska ingå ett personligt borgensåtagande när jag inte styr över situationen utan är helt i händerna på UD, statsepidemiologer och Donald Trump.

Vår kassa är inte tom men den håller på att tömmas snabbt. Vi har aldrig lånat en krona i bank sedan starten 1993 och ej heller nyttjat vår checkkredit, men nu när vi verkligen behöver hjälp så är det hörbarhet noll. Om vi inte kan få låna till schyssta villkor tvingas jag nu realisera uppsägningarna och sätta vårt livsverk i konkurs. Det låter generöst och empatiskt under presskonferenserna, men att låta bankerna hantera denna kreditgivning på sedvanligt sätt är som att be bocken agera trädgårdsmästare!"

Tomas Jonsson
VD & delägare Club Eriks AB