Bransch i omvandling – resor blir välkomponerade upplevelser

– Vi säljer inte resor, vi skapar upplevelser. Och vi vägrar att arbeta med från- eller lägstapriser. Allt utgår från gästen, det ska vara kvalitet i varje komponent, det bästa som går att hitta, utvalt och noga handplockat. Det säger Tomas Jonsson, vd för Club Eriks, en av uppstickarna i resebranschen som inte ser sig som en del av resebranschen utan som en del av en växande upplevelseindustri.

I september-oktober inledde Club Eriks satsningen ”Gastronomi i Världsklass”, ett nytt koncept med korta weekendresor till de kulinariskt mest intressanta regionerna i världen – med besök på de bästa och högst rankade restaurangerna i Guide Michelin, ”World’s 50 best restaurants” etc.

De två första turerna gick till Baskien i norra Spanien med sitt omtalade kök och där San Sebastián utmärker sig med att ha fler Michelinstjärnor per invånare än någon annan stad i världen. Gästerna var lyriska. En målande skildring bifogas detta pressmeddelande.

I november går turen till Piemonte, där bl.a. den vita tryffeln från Alba och viner som Barolo och Barbaresco gör denna nordvästliga del av Italien, vid foten av Alperna, till en av världens intressantaste matregioner. Annons bifogas.

Club Eriks ”Gastronomi i Världsklass” ger plats för max 30 personer per resa. Förutom de bästa restaurangerna är ambitionen att också komma bakom kulisserna på det som gör regionerna och städerna kulinariskt unika. I Baskien besöktes en privat matlagningsklubb för män, en organiserad barrunda genomfördes för att lära känna traktens berömda pintxos, den baskiska versionen av tapas. Två trestjärniga restauranger fick besök i köket av den matintresserade gruppen svenskar.

Club Eriks satsning och responsen från premiärresenärerna bekräftar vad framtidskonsulterna Kairos Future slår fast i sin rapport ”Framtidens upplevelser” (juni 2011): människor söker alltmer upplevelser av hög kvalitet, ”upplevelseindustrin” är en ung och snabbt växande framtidsindustri. Konsumenternas utgifter för rekreation och kultur ökar, liksom deras förväntningar och krav på dem som producerar det.

Kairos Future lyfter också fram vad tidigare forskning, som har fokuserat på individens upplevelser, har missat: att den viktigaste komponenten för att en upplevelse ska bli en riktig toppupplevelse handlar om gemenskap, att man upplever något tillsammans med andra.

– Det bekräftar mina erfarenheter, säger Tomas Jonsson. Club Eriks framgång handlar mycket om att våra gäster, ofta individualister som normalt inte reser i grupp, upplever en särskild kvalitet i att dela upplevelsen av det man är intresserad av med andra som har samma intresse.

Club Eriks är en liten men snabbt växande aktör i sin bransch. Företaget arbetar med upplevelseresor och kryssningar till privatpersoner, där kvalitet och personligt engagemang är ledorden. 2010 omsatte man 30 miljoner kronor. I år är prognosen 55 miljoner och 2012 räknar Club Eriks med att sälja för 100 miljoner kronor.

• Gastronomi

Eriks of Sweden arbetar med möten, kundrelationer, resor och lojalitetsprogram. Eriks of Sweden hjälper företag att få ut sitt budskap till människor – genom människor.

Eriks of Sweden grundades 1991. Vd och delägare är Tomas Jonsson. Övriga ägare, tillika grundare av företaget är Henry Hellström och Lars Schölander (ordf). Företaget har sju projektledare anställda och omsatte 45 miljoner kronor under 2007.