Eriks of Swedens frukostseminarier är på väg att bli en institution

Eriks of Swedens återkommande frukostseminarier har blivit både välbesökta och uppskattade. Kombinationen av fiberrik frukost och Sveriges bästa talare har fyllt China Teatern under våren. Både Jörgen Oom och Fredrik Härén har dragit fulla hus. Fredrik Häréns föredrag kommer att sändas på SVT inom kort. Höstens program håller just nu på att ta form. Håll utkik efter nyheter på www.eriksofsweden.se.

Kjell Enhager har stulit sitt bästa retoriska knep från sin dotter: glassbumerangen.

Familjen Enhager var på väg söderut i bil. Resvägen skulle, om de stod på, ta drygt två timmar. Ingen tid för köer, pauser eller glass. Efter tjugo minuter körde de genom en stad. Redan i första rondellen föreslog dottern en glasspaus. Den stressade föraren avslog. Här skulle det passas tider. Dottern godtog avslaget, förvånansvärt nog, men redan i nästa rondell sa hon, med sin mest förtjusande röst:

- Men pappa, OM vi hade fått glass, vilka glassar hade vi fått då?

Det var ju på något sätt ofarligt att svara på. Hela familjen började alltså prata om glass. Vid tredje rondellen stannade de och köpte glass.

Det är lätt att se vem dottern brås på. Kjell Enhager är själv känd som en lysande retoriker och den ”Best of”-föreläsning han höll inför fullsatt hus på China Teatern denna morgon var inget undantag. Glassbumerangen återkom ofta som en metafor för den metod Kjell Enhager har använt för att få både idrottsmän, artister och företagare att byta perspektiv.

”Jag kan inte!”, säger golfproffset som gått i baklås. Det är här glassbumerangen kommer till användning. ”Men OM du kunde... hur skulle du göra då?”

Kjell Enhager tror på hjärnans kraft, och vet att man med hjälp av övningar nästan på ett mekaniskt sätt kan förmå kroppen och psyket att klara det man inte tror sig klara. Och publiken tror honom också. Efter två timmar är de flesta redo att övervinna de flesta prövningar.

Eriks of Sweden arbetar med möten, kundrelationer och resor med lojalitetsprogram, och grundades 1993. Vd och delägare är Tomas Jonsson. Övriga ägare, tillika grundare av företaget, är Henry Hellström och Lars Schölander (ordf). Företaget har sju projektledare anställda och omsatte 45 miljoner kronor år 2007.