Eriks of Sweden & Club Eriks med ny ledning

Upplevelseföretaget Eriks of Sweden och Club Eriks får nya delägare och en ny styrelseordförande när Lars Schölander, en av företagets grundare, säljer sitt innehav. Peter Rydje, ägare och VD i Exakta Printing och köpman Björn Hagberg går in som nya ägare. Som ny styrelseordförande tillsätts Marie-Louise Kjellström med ett förflutet på L’Oréal, DN, Eniro, SAS och nu senast som VD på Grand Hôtel. Huvudägaren Tomas Jonsson fortsätter som VD.

- Det är mycket roligt med den nya ägarduon och den meriterade styrelseordföranden, säger Tomas Jonsson.

Lars Schölander, som säljer sitt innehav, har varit aktiv i Eriks of Sweden sedan starten 1993 och har initierat flera långsiktiga affärsrelationer. Han var också med om att starta Club Eriks för privatkunder 2009 och har starkt bidragit till Eriks framgångar.

Köparna Peter Rydje och Björn Hagberg har aktivt sökt delägarskap i Eriks.

- Vi är framförallt imponerade av satsningen på upplevelser hos Club Eriks. Det är en ny approach på marknaden. Paketering, marknadsföring och genomförande genomsyras av professionalism i alla avseenden. Inte bara i de logistiska momenten som är typiskt för den traditionella resebyrån, säger Peter Rydje.

- Eriks har tidigt förstått kraften i det smarta sättet att uppleva världen, inte minst genom kvalitativa kryssningar. Det är den reseform som växer snabbast globalt, även om många svenskar ännu inte upptäckt det i den utsträckning norrmän, britter och tyskar har gjort, säger Björn Hagberg.

Club Eriks har en tydlig inriktning:

• Alla destinationer, komponenter och detaljer som krävs för en riktigt bra upplevelse är noga utvalda.
  • Vill bygga kunskapen om äkta kryssningar på den svenska marknaden.
  • Säljer alla upplevelser i ett eget integrerat system, inte via återförsäljare.
  • Upplevelserna genomförs tillsammans med en Club Eriks-värd. Gästerna har snarlika preferenser. Nyckelordet för starka upplevelser är ”tillsammans”.

- Det är fortfarande så att det är människor som gör affärer och köper tjänster. Maskiner gör transaktioner. Våra kunder tycker om det personliga bemötandet och den höga serviceambitionen. Att det uppskattas vittnar den höga andelen återkommande gäster om, säger Tomas Jonsson.

Club Eriks har hittills i år ökat sin försäljning med 50 procent jämfört med 2012.

Den nuvarande ägargruppen för Eriks of Sweden och Club Eriks ser ut som följer:

Tomas Jonsson, VD och ägare
​Henry Hellström, grundare och ägare
​​Peter Rydje, ägare
​Björn Hagberg, ägare

• Företagsinformation

Eriks of Sweden arbetar med möten, kundrelationer, resor och lojalitetsprogram. Eriks of Sweden hjälper företag att få ut sitt budskap till människor – genom människor.

Eriks of Sweden grundades 1991. Vd och delägare är Tomas Jonsson. Övriga ägare, tillika grundare av företaget är Henry Hellström och Lars Schölander (ordf). Företaget har sju projektledare anställda och omsatte 45 miljoner kronor under 2007.