Chalmersforskare: "Fackmässighet ingen garanti för kvalitet"

Begreppet ’fackmässig’ används ofta i inom byggbranschen, även i juridiska avtal. Dock saknas en tydlig definition av vad termen innebär. Det visar en ny uppsats från Chalmers som presenteras på konferensen Nordiskt Forum 12-13 november.

Nu återstår endast två veckor till Nordiskt Forum drar igång. Missa inte chansen att höra forskare och företagsledare från Norden, Europa och USA berätta om sina erfarenheter och lärdomar kring temat: Ledarskap, kompetens och beteende för framgångsrika projekt.

Pim Polesie som lett studien om fackmässighet, där konsulter, entreprenörer och beställare inom anläggningssektorn har intervjuats, kommer att visa på vilka följder bristen på samsyn får för exempelvis säkerheten på en byggarbetsplats. Lösningen på problemet är enligt Pim inte en tydligare definition av begreppet utan en certifiering av varje individs kompetens.

Hör även Erik Månsson, Award Management Board, IPMA, berätta om sin erfarenhet från ett internationellt projekt där svenskt ledarskap prövades i Saudiarabien och vad han lärt sig om hur olika ledarskapsstilar fungerar i olika sammanhang

Teorier och modeller är nödvändiga för att utveckla branschens ledarskap, men de måste också användas i praktiken. En av dem som verkligen lyckats med detta är Karl Sköld, platschef på Peab. I våras belönades han med Guldhuset för sitt personliga ledarskap och den 13 november kommer han till Göteborg och berättar om sin syn på ledarskap.

Så missa inte att ta del av dessa inspirerande talare och ta chansen att utveckla ditt och dina medarbetares ledarskap.

För pressackreditering, kontakta Kristin Fridholm, kristin.fridholm@cmb-chalmers.se, 0738-142697

Anmäl dig idag på www.nordisktforum.eu