Överraskar Fed och Powell igen?

Överraskar Fed och Powell igen?

I fredags publicerade Wall Street Journal en artikel där man skrev att Fed vid nästa räntebesked den 30:e januari förmodligen kommer meddela att man drar ner på minskningstakten av sin balansräkning. Jag har tidigare skrivit om centralbankernas betydelse för likviditeten och att de kommit tillbaka med stimulans/likviditet relativt snabbt när de på rullande basis minskat sina tillgångar.

Nu ryktas det som sagt att Fed ska dra ner på minskningstakten genom att dra ner på andelen obligationer som tillåts förfalla helt d.v.s. som ej rullas över till nya. Det i sin tur innebär att Fed kommer köpa mer obligationer vilket bidrar med ökad likviditet. En annan viktig del i att man börjar köpa fler obligationer är att det har en bromsande effekt på räntan. Det handlar dock inte om att börja växa balansräkning igen utan sänka hastigheten som den minskar.

I jämförelse med 2015, när sista QE-programmet avslutades, så syns QT som pågått i snart ett år tydligt. Bilden nedan visar hur mycket (i miljoner USD) Feds tillgångar har förändrats varje kvartal och sedan slutet av 2017 är trenden talande. Det är som sagt hastigheten i denna minskning som ska bromsas när en större andel obligationer tillåts rulla över till nya. 2015-2017 rullades i princip alla obligationer ö ver till nya vilket inte bidrog med någon minskning av balansräkningen. Därav den flacka lutningen på kurvan.

Frågan är då om Fed vid nästa räntebesked och efterföljande presskonferens onsdag den 30 januarikommer göra verklighet av ryktet.

Vad som också är intressant är hur snabbt Fed-chefen Jerome Powell svänger i sin retorik. Visst har en del makrodata kommit in lite svagare men jag tycker inte det motiverar en helt om. Som chef för den viktigaste centralbanken bör man förstå att marknaden tolkar allt som sägs in i minsta detalj. Svänger det fram och tillbaka för mycket och för ofta ges inget förtroendeingivande intryck vilket kan bli ett problem på sikt.

Jämför de två citaten nedan med varandra. På två veckor, och en väldigt stökig börs, gjorde Powell i princip en helt om.

19 december 2018: "I think that the runoff of the balance sheet has been smooth and has served its purpose,"

4 januari 2019: “Fed 'wouldn't hesitate' to tweak balance sheet reduction if it was causing problems”

Han svängde även kraftigt vad gäller räntan då han i oktober 2018 sa att räntorna var långt från neutral nivå för att i november 2018, efter en väldigt stökig börsmånad i oktober säga att de nu i princip är på en neutral nivå.

Oavsett anledning till att han är så snabb att byta åsikt är det bara att gilla läget och följa med i svängarna. Centralbankerna och i synnerhet Fed har varit väldigt viktiga för börsens humör och utveckling. Uttrycket ”Don´t fight the fed” är fortsatt in play.

Artikeln är skriven av Kristofer Berggren, analytiker på CMC Markets.

Innehållet i artikeln ska endast ses som allmän information och inte investerings- eller handelsrådgivning.

Joakim Sandblom

Presskontakt Sverigechef 08-506 932 15

Marknadsledande inom aktiv handel

​CMC Markets har varit en etablerad aktör på den finansiella marknaden i 25 år med fokus på Contracts for Difference (CFD:er). Kunderna omsätter ca 9 biljoner i underliggande handelsvolym fördelat på ca 3 miljoner avslut varje månad. Det svenska kontoret öppnades 2007 och var först i Sverige med att erbjuda CDF:er på aktier, index, råvaror.

Sen invigningen 2007 har våra svenska kunders omsättning vuxit från 0 ca 55 miljarder i underliggande handelsvolym fördelat på ca 250.000 avslut, varje månad. Vi ser en fortsatt stark tillväxt då vi ser ökat intresset för hävstångsprodukter och alternativa placeringar.

CMC Markets startades av Peter Cruddas 1989 och har varit en etablerad aktör på den finansiella marknaden i mer än 25 år. Vi var först i världen med att erbjuda valutahandel online och är idag marknadsledande inom CFD:er. 2007 köpte Goldman Sachs 9 % av bolaget för 1,5 miljarder kronor och är nu en av rådgivarna i processen att börsnotera CMC Markets under 2016.

CMC Markets har kontor i 11 länder, erbjuder våra tjänster i 74 länder och vi är ca 700 anställda. Våra kunder omsätter ca 9 biljoner i månaden i underligande volym fördelat på ca 30 miljoner avslut. Vi har en stabil tillväxt och har fått många fina utmärkelser för vår service, vår handelsplattform och våra appar. Läs mer om CMC Markets i den här artikeln eller på http://www.cmcmarketsplc.com/

CMC Markets
Hamngatan 11