Lyssna

När lyssnar du?

När lyssnar du innerligt?

Är lyssna en konst eller är lyssna enkelt?

Jag har arbetat som lyssnerska i 10 år. Häromdagen förstod jag vad lyssna innerligt och äkta är. Det lärde jag mig på en UGL-kurs. Det var simpelt. Vi fick helt kort instruktionen att lyssna. Att vara närvarande med den som pratade. Samtalet skulle inte ledda till något men handla om ett problem. Vi skulle bara lyssna på den andre. Det var så befriande. Jag behövde inte göra något - bara vara. Det var så skönt, både att lyssna och bli lyssnad på.

Att lyssna handlar för mig om att vilja och att välja. Det handlar om att släppa sig själv för en stund och gå till ett ställe där man vilar. Vilar i härvaro med den andre. Att vara här med den andre. Att vilja höra vad den andre säger. Att välja att vila från sig själv och möta den andre, finnas för den andre.

Att bli mött så är skönt. Jag känner mig sedd. När jag är sedd känner jag mig glad och betydelsefull.

Så släpp fokus på dig själv en stund. Välj att fokusera på den andre. Vila, var närvarande och lyssna. Upptäck att lyssna är enkelt.

Hela bloggen finns på

• klient