Kraven på jobbcoacher ökar

I takt med att konkurrensen bland jobbcoacher ökar, ökar även kraven på jobbcoacherna. Kunderna frågar allt oftare vilken coachutbildning olika leverantörer av jobbcoaching har. Den vanligaste frågan är om de är diplomerade eller certifierade enligt ICF (International Coach Federation).

”I takt med att konjunkturen har förbättras har konkurrensen bland jobbcoacher ökat, vilket vi märker tydligt i efterfrågan på våra utbildningar”, säger Peter Linnander. Peter är VD på CoachWalk Academy, ett företag som arbetar med coachutbildningar som följer de riktlinjer som ICF ger, vilka har blivit en de facto-standard i Sverige när det gäller coaching.

”Marknaden har blivit mer medveten om vad coaching innebär och vilka krav som är rimliga att ställa på en coach, både arbetsgivare och fackförbund frågar allt oftare efter vilken utbildning jobbcoacherna har. De större aktörerna ser det som en konkurrensfördel att ha sina coacher utbildade enligt ICF:s standard och småföretagare, som främst är underkonsulter åt de större, ökar sina chanser att få uppdrag med en ICF-utbildning”, fortsätter Peter. ”Andelen kursdeltagare hos oss som arbetar som jobbcoacher ökar stadigt”, avslutar han.

Läs mer om coachutbildningar här

• icf
  • international coach federation