Funderingar kring patientsäkerhet, vilket är ditt val?

Säkerhet inom välfärdsteknologi är verkligen på ”tapeten”, särskilt med tanke på vad som har hänt de senaste veckorna, detta gör att det uppkopplade särskilda boendet eller sjukhuset verkligen lever farligt.

Men är det egentligen så konstigt? Varför väljer man en lösning som är beroende av en uppkoppling mot ”molnet” när det finns bättre behovsanpassade lösningar som hanterar samma tjänst, fast enbart baserad på lokal nätverkstrafik, d.v.s. all kommunikation sker inom anläggningens egna nätverk som absolut inte behöver anslutas mot internet.

Vi måste lära oss att skilja på kritisk larmhantering och ”internet”, visst är det fantastiskt fint att kunna googla på sin uppkopplade telefon men inte i utbyte mot patientsäkerhet.

När ett kritiskt larm skall hanteras inom kommunens/privata vårdgivares särskilda boenden eller på sjukhus så måste patienter kunna lita på att hjälpen alltid är nära och framför allt att informationen når fram!

Så när man i Norden nu bygger ut fastigheter med distribuerade antennsystem (DAS) gör man då samhället en tjänst eller en otjänst? DAS innebär enkelt beskrivet att man förstärker mobiloperatörens signal för att få mobil täckning inomhus, och när DAS systemet finns på plats ger man utrymme för att ge vika på patientsäkerheten genom att välja ett säkerhetssystem som baseras på en molnlösning.

Och vem ansvarar då för en kollaps som innebär att man måste öka personaltätheten för att upprätthålla patientsäkerheten? Mobiloperatören? Produktleverantören? Kommunen? Vems är ansvaret eller kommer man bara skylla på varandra?

Vi kommer alla i någon form hamna i en situation där vi själva eller där människor i vår närhet måste förlita sig på att tekniken fungerar när vi behöver hjälp, så tillbaka till frågan, vad är ditt val? Säker larmhantering via lokalt nätverk, eller att förlita sig på att larmet hanteras i molnet?

Magnus Johansson
Export manager på COBS AB

Vill du veta mer eller har lust att diskutera ämnet, kontakta mig gärna.

magnus.johansson@cobs.se