COBS och Telenta skapar harmoni i Härryda kommun

För att säkerställa en trygg och effektiv vårdmiljö på sina äldreboenden valde Härryda kommun att installera trygghetslarmsystemet Harmoni från Telenta AB. Systemet är en mycket flexibel plattform som bygger på utrustning från COBS, och som enkelt kan anpassas efter verksamhetens behov.

Inom vård och omsorg arbetar Telenta med internsystem, larmcentraler, passerkontroll, mobil larmhantering samt integration av dessa system. Genom ett brett utbud av produkter kan man erbjuda marknaden ett unikt produktsortiment med fokus på kundanpassning och flexibilitet.

Användarvänligt system med hög kvalitet
Funktion och kvalitet var för Härryda kommun avgörande i valet av plattform för larm och kommunikation. Harmoni har ett mycket enkelt användargränssnitt som gör att även den som inte är tekniskt lagd kan förstå sig på och använda systemet utan några problem.

Larmknappar som tryggar
Att de boende känner sig trygga och vet att de snabbt kan få hjälp om det behövs bidrar till en mer harmonisk miljö. Med hjälp av COBS bärbara larmknappar kan brukarna på Härryda kommuns äldreboenden enkelt larma. En liten lampa blinkar diskret rött när larmet sänds och övergår i grönt när larmet är mottaget, detta anses vara en bra funktion som lugnar vårdtagaren då denne direkt kan se att hjälp är på väg. För att man snabbt och enkelt ska kunna lokalisera den som larmat, kanske främst på demensboenden, så är larmknapparna utrustade med positionering.

Mindre stressad personal
Viktigt är att personalen känner att redskapen de använder hjälper dem i vardagen och gör att arbetet kan utföras så smidigt som möjligt, detta bidrar till en trevligare atmosfär med minskad stress och ökad effektivitet.

Bärbara larmtelefoner ökar säkerheten
Totalt finns det 7 äldreboenden i Härryda kommun med ca 300 lägenheter. Som en del i trygghetslarmsystemet valde Telenta att leverera bärbara DECT-telefoner från COBS. Dessa är utrustade med överfallslarm och positionering. Personalen får alla larm, då även brandlarm, direkt till sina telefoner.

Veronica Bengtsson är enhetschef på Hönekulla gård som är en nybyggd anläggning med mycket modern teknik. "Det nya systemet uppfyller de krav vi har för att skapa en trygg och säker miljö både för våra boende och vår personal. För många kan det kännas svårt och jobbigt att ta till sig ny teknik, och därför känns det skönt att det här systemet är så lätt att använda".

• larmhantering
  • telenta harmoni