Coca-Cola European Partners inleder nytt hållbarhetssamarbete med KSSS - blir samtidigt huvudpartner till ÅF Offshore Race

Coca-Cola i Sveriges engagemang inom hållbarhet stärks nu genom ett nytt partnerskap med Kungliga Svenska Segelsällskapet, där fokus är på våra svenska kuster och skärgårdar. Det nya partnerskapet är ett i raden av samarbeten för att uppfylla sina ambitiösa hållbarhetsmål och åtaganden för en skräpfri miljö. Det innebär också huvudpartnerskap för Sveriges ÅF Offshore Race. Samarbetet stärker det redan befintliga engagemanget i Håll Havet Rent som arbetar för ett hav utan plast.

Under parollen "Let’s not waste Summer" kommer Coca-Cola i Sverige verka för att inspirera till ökad insamling och återvinning på platser och evenemang där KSSS är verksamma.

- Vi är glada över att gå in som partner till KSSS eftersom vi båda har ett starkt fokus på hållbarhetsfrågor. Vi arbetar brett med hållbarhet; från jämställdhet och mångfald, till användandet av återvunnen plast och ökad insamling. Vi vill vara med och ta ansvar för att inga av våra förpackningar hamnar som skräp i naturen och genom det här partnerskapet kan vi hjälpas åt att inspirera till en skräpfri kustmiljö, säger Sofie Eliasson-Morsink, vd Coca-Cola European Partners i Sverige.

KSSS arbetar för att bli ledande inom hållbarhet i idrottsvärlden och har fokus på miljöförbättringar och jämställdhet. De kommer att använda partnerskapet för att uppmuntra fler medlemmar och besökande seglare att återvinna samt öka medvetenheten och tillgången till återvinningsalternativ för besökare på sina marinor i Sandhamn och Saltsjöbaden.

- Att arbeta med Coca-Cola European Partners hjälper oss att visa vårt engagemang för en mer hållbar framtid för alla seglare, framförallt genom att uppmärksamma vikten av insamling och återvinning och förebygga nedskräpning. Genom samarbetet har vi möjlighet att på olika sätt under sommaren runt om i skärgården och under ÅF Offshore race visa att vi prioriterar hållbarhet i alla våra samarbeten, säger Stefan Rahm, klubbdirektör KSSS.

ÅF Offshore Race är det främsta seglingsevenemanget i Norden. Som arrangörer av ÅFOR håller KSSS för första gången i år ett miljöseminarium och arrangerar ett gediget program med fokus på hållbarhetsfrågor i Sustainability Pavilion i Event Village på Skeppsholmen i Stockholm. Coca-Cola i Sverige kommer att delta i miljöseminariet och ställa ut i Sustainability Pavilion samt bidra till att öka återvinningsmöjligheterna på plats.

För frågor:

Lisa Wahlström, Coca-Cola European Partners, epost: lwahlstrom@ccep.com tel: 070- 648 10 92
Stefan Rahm, KSSS, epost: stefan@ksss.se tel: 070-180 85 57

Fakta:

• Let’s not waste summer är ett initiativ som omfattar Coca-Cola European Partners:s insamling- och återvinningsaktiviteter vid andra evenemang i år, till exempel Smaka på Stockholm (5 - 9 juni).
  • Samarbetet mellan KSSS och Coca-Cola European Partners kommer att synas på ÅFOR den 27 juni - 3 juli.
  • Miljöseminariet under ÅFOR är öppet för allmänheten och äger rum den 29 juli 13.30-15.00.
  • Senare i sommar kommer återvinningsanläggningar i bland annat Sandhamn och Saltsjöbaden att uppgraderas.

Coca-Cola European Partners Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke-alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola®, Fanta®, Sprite®, MER®, Bonaqua®, Powerade®, fuzetea®, glacéau Smartwater®, Chaqwa® och Honest®. Cirka 700 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 500 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1,5 miljoner liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. Vi har åtagit oss att minska antalet kalorier vi sätter på marknaden med 20% till 2020. Våra PET-flaskor ska bestå av minst 50% återvunnen PET 2020.