Coca-Cola förlänger och förstärker avtalet med Svenska Fotbollförbundet – nya exklusiva rättigheter inom funktions- och sportdryckskategorin

Det sedan tidigare mycket framgångsrika samarbetet mellan Coca-Cola Sverige AB och Svenska Fotbollförbundet är nu förlängt, med siktet inställt på svenska damlandslaget och kommande sommars VM. Avtalet är förlängt till år 2020 och Coca-Cola är liksom tidigare exklusiv dryckespartner inom kategorin non-alcoholic ready to drink med varumärkena Coca-Cola® och bonaqua®. Samarbetet förstärks också genom att Powerade® får exklusiva rättigheter inom funktions- och sportdryckskategorin.

Avtalet tecknades redan år 2017, med ambitionen om ett långsiktigt samarbete på både förenings- och landslagsnivå. 2018 års fotbollssommar var en succé och för Coca-Cola är det en självklarhet att förlänga samarbetet med en lika stor satsning på damlandslaget som på herrlandslaget.

– Fotbollen förenar människor, från de första fotbollssparkarna i hemmaklubben till gemenskapen framför spännande VM-matcher. Det känns självklart för oss att i och med förlängningen av vårt samarbete ge damerna den uppmärksamhet de förtjänar för sina fina idrottsprestationer. Vi ser med spänning fram emot kommande fotbollssommar, säger Olivia Enquist, marknadschef på Coca-Cola AB.

Året som gick var ett lyckat fotbollsår där Coca-Cola aktiverade föreningar runt om i landet, liksom svenska herrlandslaget under sin VM-resa. Svenska Fotbollförbundet uppmuntrar det kommande engagemanget.

– Vi har de senaste två åren haft ett mycket bra samarbete med Coca-Cola och är glada att vi nu förlänger samarbetet. Genom förstärkningen med Powerade så blir det ett ännu tätare samarbete med våra landslag eftersom landslagen kommer att använda Powerade för återhämtning. Att Coca-Cola satsar mer på damlandslaget är en stark och viktig signal som bidrar till att vi kan lyfta damfotbollen ytterligare, säger Mikael Jiffer, Marknads- & Försäljningschef på Svenska Fotbollförbundet.

Avtalet mellan Coca-Cola AB och Svenska Fotbollförbundet ger Coca-Cola exklusiva rättigheter att under avtalsperioden skapa unika kampanjer och bygga närvaro kring svensk fotboll. Nytt i avtalet är att att Coca-Cola från och med nu också får exklusiva rättigheter inom funktions- och sportdryckskategorin, vilket innebär att Powerade blir landslagens nya sportdryck.

Coca-Cola har sedan mitten av 70-talet varit globala samarbetspartners till Fifa och det förnyade avtalet mellan Coca-Cola Sverige AB och Svenska Fotbollförbundet sattes i verket i samband med VM-lottningen den 8 december 2018.

Coca-Cola AB ansvarar för marknadsföringen av några av världens mest kända varumärken av icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Varumärkena i vår svenska produktportfölj är Coca-Cola®, Fanta®, Sprite®, MER®, Bonaqua®, Powerade®, fuzetea®, glacéau Smartwater®, Chaqwa® och Minute Maid®. I Jordbro utanför Stockholm producerar Coca-Cola European Partners Sverige AB cirka 1,4 miljoner liter dryck varje dag. Vi har åtagit oss att minska antalet kalorier vi sätter på marknaden med 20% till 2020. Våra PET-flaskor ska bestå av minst 50% återvunnen PET 2020. För ytterligare information besök gärna coca-cola.se.