Coca-Cola® utmanar svenskar att våga träffa nya människor i jul

De flesta svenskar, 84 %, tycker att gemenskapen med släkt och familj är viktigast vid jul, men Coca-Cola vill i år utmana detta under devisen ”Vågar du öppna luckan till en ny bekantskap?” I 24 dagar står ett lunchbord för fyra personer reserverat – men det går bara att boka en plats. Varje lunch innebär att fyra nya människor möts varje dag fram till julafton.

Måltiden har en stor social betydelse bland svenskar för att känna gemenskap och just under julen är måltiden extra betydelsefull1. Coca-Cola vurmar för måltiden, dess styrka av att kunna umgås på ett enkelt och lättsamt sätt och för att man då har tid att prata med varandra. Det gör måltiden till ett ypperligt tillfälle att träffa nya människor. Därför lanserar Coca-Cola i Sverige initiativet Ett bord är reserverat som utmanar svenskar till att träffa nya bekantskaper över en lunch.

Nya möten varje dag – till och med på julafton

Under december månad och ända fram till julafton står ett bord reserverat på restaurangen The Strand i Stockholm. Bordet står reserverat måndag till fredag mellan klockan 12.00-14.00 och har plats för fyra personer. Vem som helst kan reservera en plats vid bordet; men det går bara att reservera en plats. Vilka som sitter på de övriga stolarna blir en överraskning.

- Det här är en form av socialt experiment där vi vill utmana svenskar att våga träffa nya människor. Det är kittlande att inte veta vilka du kommer att få träffa och det är vad som gör mötet så spännande. Vår förhoppning är givetvis att skapa gemenskap och så ett frö till framtida vänskaper, säger Frida Keane, Public Affairs & Communication Director på Coca-Cola Sverige.

Totalt finns 24 lunchbord med 96 platser att fylla, där fyra människor varje dag får träffas för första gången. Bordet är reserverat på restaurangen The Strand på Nybroplan i Stockholm och maten som serveras är inspirerad av svenska jultraditioner. Maten är kostnadsfri för den som får en plats vid bordet.

Läs mer om kampanjen, och hur du reserverar en plats, på www.cocacola.se/ettbord eller på Coca-Cola Sverige på Facebook.

1 Sifo-undersökning kring svenskars relation till måltidens och julens betydelse, gjord på uppdrag av Coca-Cola Sverige i november 2016.

Coca-Cola AB ansvarar för marknadsföringen av några av världens mest kända varumärken av icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena i vår svenska produktportfölj är Coca-Cola®, Fanta®, Sprite®, MER®, Bonaqua Silver®, Powerade® och Minute Maid®. I Jordbro utanför Stockholm producerar Coca-Cola European Partners Sverige AB cirka en miljon liter dryck varje dag. Vi har åtagit oss att minska antalet kalorier vi sätter på marknaden med 20% till 2020. För ytterligare information besök gärna coca-cola.se.