Considition hackaton 2023 ska hitta nya lösningar för en hållbar dryckeskonsumtion i samarbete med Coca-Cola i Sverige

Årets viktigaste e-sportshackaton är tillbaka. Denna gång ska de tävlande hjälpa Coca-Cola i Sverige att hitta nya sätt att minska miljöpåverkan från engångsförpackningar, med hjälp av AI. Considition hålls mellan 6 november och 23 november 2023.

Tillsammans med Coca-Cola i Sverige kommer fokus för årets Considition vara att utveckla lösningar för framtidens hållbara dryckeskonsumtion – med intelligenta algoritmer. Inom livsmedelsindustrin görs stora framsteg för att minska industrins klimatpåverkan, men många utmaningar kvarstår, inte minst när det gäller förpackningar. Årets deltagare kommer utmanas att skapa en algoritm som bidrar till att få fler konsumenter att välja mer hållbara sätt att konsumera dryck.

– Vi har högt ställda hållbarhetsmål, bland annat ska vi nå netto noll utsläpp av växthusgaser i hela värdekedjan till år 2040. För att nå dit är ett minskat klimatavtryck från förpackningar avgörande. Årets hackatonutmaning ger oss möjlighet att utveckla AI-lösningar för framtidens hållbara dryckeskonsumtion. Vi välkomnar alla, oavsett tidigare erfarenhet, att delta och hjälpa oss att bygga en hållbar framtid för människor och planeten, säger Therese Sundberg, hållbarhetsansvarig på Coca-Cola Europacific Partners Sverige, som är med och arrangerar årets Considiton.

Considition är ett av Sveriges största hackathons och tidigare år har runt 200 lag, och över 400 av Sveriges skarpaste utvecklare deltagit i tävlingen. Första Considition hölls 2017 och under senare år har några av Sveriges viktigaste företag varit med och arrangerat hackathonet, såsom Axfoundation och Budbee.

– Considition är så mycket mer än bara ett hackaton. Deltagarna skapar konkreta lösningar för några av vår tids största utmaningar. Jag har höga förväntningar på årets tävling och det ska bli otroligt roligt att se vad deltagarna har utvecklat, säger Peter Hellgren, vd på Consid.

Även EU fokuserar på utmaningarna med engångsförpackningar. Det nya direktivet om engångsplast (SUP) från EU reglerar användningen av engångsförpackningar för att förebygga och minska påverkan på klimat, havsmiljö och människors hälsa.

Första priset i årets Considition är en resa till Bryssel för att lära sig mer om AI och hållbarhet. Tävlingen livesänds och deltagarna kan välja att tävla från något av Consids 40 kontor runt om i Europa eller på distans.

– Vi ser mycket fram emot att köra igång årets Considition, vilket kommer bli det bästa hittills. Vi har sedan första upplagan 2017 utvecklat konceptet enormt och att i år kunna erbjuda de tävlande en så pass spännande och verklighetsförankrad utmaning tillsammans med Coca-Cola i Svergie känns extra kul, säger Joakim Andersson, projektledare för Considition.

Coca-Cola AB ansvarar för marknadsföringen av några av världens mest kända varumärken av icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Varumärkena i vår svenska produktportfölj är Coca-Cola®, Fanta®, Sprite®, MER®, Bonaqua®, Powerade®, fuzetea®, glacéau Smartwater® och Royal Bliss®. I Jordbro utanför Stockholm producerar Coca-Cola Europacific Partners Sverige AB cirka 1,4 miljoner liter dryck varje dag. Alla Coca-Cola i Sveriges PET-flaskor består av 100 procent återvunnen plast och är återvinningsbara. För ytterligare information besök gärna coca-cola.se.