Coca-Cola i Sverige har mer än halverat energiförbrukningen från sin kylskåpsutrustning

Nyhet -

Att kunna servera kalla drycker är förstås helt avgörande och för att kunna göra det behöver de förvaras i högkvalitativa och hållbara kylskåp. Att minska klimatavtrycken från sina kylskåp är något Coca-Cola i Sverige arbetat länge med och har idag några av de mest energisnåla kylskåpen på marknaden.

Coca-Cola i Sveriges kylskåp har bland annat inbyggda energisparfunktioner som innebär att de kan anpassa sig till verksamheten vilket gör dem mer energieffektiva. Från 2010 till 2022 har energiförbrukningen per kylskåpsutrustning minskat med 57 procent i snitt. Det innebär att kylutrustningen enbart står för ungefär 1 procent av alla utsläpp i leverantörskedjan (scope 3)*.

– Vårt starka hållbarhetsfokus återfinns i alla delar av verksamheten. Genom att minska energiåtgången för kylutrustningen kan vi ta ytterligare steg mot vår ambition att nå netto noll utsläpp i hela värdekedjan 2040 samtidigt som vi hjälper våra kunder att sänka sitt klimatavtryck, säger Lisa Wahlström, hållbarhetsdirektör på Coca-Cola Europacific Partners Sverige.

Fortsatt arbete för ökad cirkularitet
Kylutrustningen innehåller mycket teknik och många olika material. Därför är det viktigt att arbeta för ökad cirkularitet för den här typen av utrustning, både när det gäller återanvändning av material och att hitta nya möjligheter för återanvändning.

Tillsammans med samarbetspartnern Svensk Freonåtervinning kan Coca-Cola i Sverige återvinna de kylskåp som inte längre ses som renoveringsbara. Här plockas kylskåpens komponenter och material isär och allt från olja till elektronikkomponenter tas till vara på olika sätt. Bland annat har det visat sig att glasdörrarna från kylskåpen passar utmärkt till att bygga växthus med, som enbart består av återvunnet material.

*Coca-Cola Europacific Partners Sveriges rapportering av data för 2022.