Elever tänker ut framtidens lösningar för återvinning on the go

Elever tänker ut framtidens lösningar för återvinning on the go

Reitan Convenience, Coca-Cola i Sverige och Håll Sverige Rent bjöd tillsammans in Unga Innovatörer och studenter från gymnasieskolan Östra Real i Stockholm för att delta i en workshop kring hur vi tillsammans kan öka återvinning on the go. Aktörerna har en vision om en skräpfri värld och genomför nu en rad initiativ för att höja medvetenheten kring återvinning och återanvändning.

Reitan Convenience (Pressbyrån, 7-Eleven och PBX) och Coca-Cola i Sverige vill öka medvetenheten kring återvinning och återanvändning i syfte att få fler att agera för klimatet. Enligt en färsk Sifo-undersökning pantar 76 procent av svenskarna flaskor och burkar som de köper on the go. Samtidigt slänger 84 procent dem i papperskorgen när de inte pantar eller återvinner. Det vill aktörerna ändra på. Med en högre insamlings- och återvinningsgrad kan material återanvändas – samtidigt som nedskräpning i naturen och vatten förebyggs. Undersökningen visar också att 30 procent av personerna mellan 16-34 år sällan eller aldrig återvinner on the go.

– Vårt mål är att varje förpackning som vi producerar och säljer, ska samlas in och återvinnas. För att vi ska lyckas uppnå 100 procent insamling behöver vi tillsammans hjälpas åt, särskilt när vi är på språng. För att belysa vikten av återvinning och återanvändning är vår samverkan med kunder och partners väldigt värdefull, säger Sofie Eliasson Morsink, vd Coca-Cola Europacific Partners Sverige.

Workshopen hölls i PBX-butiken, Reitan Convenience living lab, med syftet att involvera skolelever för att få insikt från den yngre generationen om vad vi kan göra för att underlätta återvinning och återanvändning on the go. På plats för att delta i diskussionerna var bland andra Sofie Eliasson Morsink, vd för Coca-Cola Europacific Partners Sverige, Anna Wallenberg, vd för Reitan Convenience Sverige och Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent, som tillsammans med studenterna dessutom utmanades i ett digitalt escape room med målet att rädda världen från att gå under på grund av skräp. Unga Innovatörer och Elin Enfors-Kautsky från Prosperous Planet medverkade också under dagen.

– Att ungdomar involveras och får arbeta med verkliga utmaningar kring hållbar utveckling, som dagen handlat om, engagerar och motiverar. För oss på Unga innovatörer som arbetar för att stärka ungas innovationsförmåga har det varit en mycket rolig och givande dag då våra ungdomar har engagerats och fått komma med lösningsförslag på ett viktigt aktuellt problem. Det är i en sådan här kontext som unga samhällsengagerade innovatörer kan få möjlighet att påverka, säger Karin Di Luca, projektledare, Unga Innovatörer.

Unga Innovatörer är ett nätverk som olika gymnasieklasser är anslutna till. Under workshopen kom eleverna på Östra Real fram till flera viktiga förslag på hur aktörerna kan arbeta med att öka återvinning och återanvändning on the go. Nästa steg är att eleverna arbetar vidare med utmaningen och utvecklar idéerna under en termin. För att komma fram till lösningar används en innovationsmetodik som Unga Innovatörer tagit fram, som utgår från ett problembaserat lärande.

Coca-Cola AB ansvarar för marknadsföringen av några av världens mest kända varumärken av icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Varumärkena i vår svenska produktportfölj är Coca-Cola®, Fanta®, Sprite®, MER®, Bonaqua®, Powerade®, fuzetea®, glacéau Smartwater®, Chaqwa® och Royal Bliss®. I Jordbro utanför Stockholm producerar Coca-Cola Europacific Partners Sverige AB cirka 1,4 miljoner liter dryck varje dag. Alla Coca-Cola i Sveriges PET-flaskor består av 100 procent återvunnen plast och är återvinningsbara. För ytterligare information besök gärna coca-cola.se.