OKQ8 och Cola-Cola i Sverige samarbetar för ökad insamling på väg

OKQ8 och Cola-Cola i Sverige samarbetar för ökad insamling på väg

OKQ8 och Coca-Cola i Sverige fortsätter sitt samarbete för minskad klimatpåverkan med ett nytt initiativ för att öka insamling av förpackningar. Genom att placera ut gemensamma insamlingskärl på utvalda OKQ8-stationer i Stockholm vill man göra det enkelt för stationsbesökare att samla in sina tomma dryckesförpackningar och på så sätt bidra till en cirkulär ekonomi. Pantpengarna går oavkortat till biståndsorganisationen VI-skogen.

OKQ8 och Coca-Cola i Sverige fortsätter att kroka arm för att tillsammans bidra till en bättre miljö och ett minskat klimatavtryck. Idag samlas cirka 87 procent av alla förpackningar in i Sverige, en andel som de båda företagen vill bidra till att öka genom att förenkla insamling av förpackningar för människor på väg.

– Vi är glada att tillsammans med OKQ8 få möjlighet att driva ännu ett initiativ med syfte att minska våra förpackningars klimatavtryck. Vi har som mål att varje förpackning som säljs ska samlas in 2030. Genom att samarbeta med våra kunder kan vi underlätta insamling och förebygga nedskräpning i naturen och i våra vatten i Sverige, säger Mattias Bokvist, kommersiell direktör för Away from Home på Coca-Cola Europacific Partners Sverige.

I början av november placerades 48 insamlingskärl ut på 16 stycken OKQ8-stationer i Stockholmsområdet, tre kärl per station. Genom tydlig grafik på kärlen framgår det att pantpengarna oavkortat doneras till biståndsorganisationen VI-skogen, som genom trädplantering arbetar med att bekämpa fattigdom och förbättra miljön.

– Förpackningar som inte samlas in och återvinns är en bidragande orsak till både nedskräpning och ökade CO2-utsläpp, därför är vi glada för samarbetet med Coca-Cola. Det är helt i linje med våra hållbarhetsmål och att ständigt förbättra kundupplevelsen på våra stationer, säger Agnes Palinski, kommunikationschef på OKQ8.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Rebecca Gertsson, Kommunikationschef, Coca-Cola Europacific Partners Sverige
      Tel: 0730-55 35 98, e-post: rgertsson@ccep.com

Agnes Palinski, Kommunikationschef, OKQ8 Scandinavia
      Tel: 070-01 41 49, e-post: agnes.palinski@okq8.se

Coca-Cola AB ansvarar för marknadsföringen av några av världens mest kända varumärken av icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Varumärkena i vår svenska produktportfölj är Coca-Cola®, Fanta®, Sprite®, MER®, Bonaqua®, Powerade®, fuzetea®, glacéau Smartwater® och Royal Bliss®. I Jordbro utanför Stockholm producerar Coca-Cola Europacific Partners Sverige AB cirka 1,5 miljoner liter dryck varje dag. Alla Coca-Cola i Sveriges PET-flaskor består av 100 procent återvunnen plast (avser ej flaskans kork och etikett som tillverkas av andra återvinningsbara material som återvinns) och är återvinningsbara. För ytterligare information besök gärna coca-cola.se.