Simma Sverige, Medley & WaterAid i lyckat samarbete

Simma Sverige, Medley & WaterAid i lyckat samarbete

Under tisdagen slogs alla tiders rekord i Simma för Livet när 6 412 personer lyckades simma totalt 4,7 miljoner meter. Det innebär 477 193 kr till WaterAid och arrangörerna Medley och Simma Sverige är väldigt nöjda med årets upplaga.

På förhand var målsättningen att få kommuninvånarna i Medley-orterna att simma Sveriges kuststräcka (2 580 km), där varje meter skulle multipliceras med 10 öre till förmån för WaterAid's arbete för rent vatten och sanitet.

Resultatet blev istället nästan det dubbla. Sammanlagt simmades 4 771 km, vilket motsvarar 1,84 gånger Sveriges kuststräcka, alternativt 10 gånger sträckan Göteborg-Stockholm. Resultatet innebär ett bidrag till WaterAid på 477 193 kr.

- Stundtals var det riktigt, riktigt trångt i bassängerna. Jag tycker att det är kanonresultat ur flera aspekter. Dels innebär det att WaterAid kan nå ännu fler personer som saknar tillgång till rent vatten och sanitet, dels innebär det att nästan 6 500 personer passade på att simträna, öva vattenvanan eller testa simkunnigheten, säger Hans Albrektsson på Medley.

Den insamlade summan ska nu göra skillnad i livsvillkoren för människor i områden som saknar tillgång till rent vatten, toaletter och hygienutbildning. Både Medley, Simma Sverige och WaterAid har ambitionen att en ny upplaga av Simma för Livet ska anordnas hösten 2016, med möjlighet att slå nya rekord.

Fakta Simma för Livet den 20 oktober, 2015

Antal simmade meter: 4 771 933 meter

Antal deltagare: 6 412 st

Genomsnitt/deltagare: 744 meter