Sofie Eliasson Morsink blir ny vd för Coca-Cola European Partners i Sverige

Sofie Eliasson Morsink blir ny vd för Coca-Cola European Partners i Sverige

Sofie Eliasson Morsink tar över ledningen av den svenska verksamheten i Coca-Cola European Partners (CCEP) efter Pierre Decroix som går vidare inom koncernen.

– Under Pierres Decroix tid som vd har Coca-Cola European Partners i Sverige levererat volymtillväxt på rekordnivåer. Pierre har också lyckats bygga ett starkt och talangfullt team med stor mångfald. Sverige har samtidigt tagit ledarskap i flera viktiga hållbarhetsfrågor. Pierre kommer att göra ett utmärkt jobb sin nya internationella roll och fortsätta bidra till CCEPs fortsatta utveckling, säger Stephen Moorhouse, vice president Norra Europa.

– Under sin tid som försäljningsdirektör har Sofie Eliasson Morsink bidragit till CCEP:s framgångar genom flera nya affärer och stärkt partnerskapet med våra viktiga kunder. Hon har stor förståelse för snabba trendförändringar och nya konsumentbehov samtidigt som hon vet betydelsen av kända varumärken. Hon kommer med sitt engagemang och sin branscherfarenhet fortsätta den positiva utvecklingen av CCEP:s svenska verksamhet, säger Stephen Moorhouse.

Det formella tillträdet sker den 15 augusti.

CCEP är världens fjärde största dryckesföretag, och finns representerade i 13 länder runt om i Europa. I Sverige har företaget drygt 700 anställda och representerar 16 olika varumärken. 2017 redovisar företaget en omsättning på 3 692 miljoner SEK och resultatet blev 510 miljoner SEK. Det var en ökning av rörelseresultat på + 6,2 procent jämfört med föregående år. Omsättningen växte med +3,2 procent.

Coca-Cola AB ansvarar för marknadsföringen av några av världens mest kända varumärken av icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena i vår svenska produktportfölj är Coca-Cola®, Fanta®, Sprite®, MER®, Bonaqua®, Powerade®, Minute Maid® och fuzetea®. I Jordbro utanför Stockholm producerar Coca-Cola European Partners Sverige AB cirka 1,4 miljoner liter dryck varje dag. Vi har åtagit oss att minska antalet kalorier vi sätter på marknaden med 20% till 2020. För ytterligare information besök gärna coca-cola.se.