Ungdomar håller Almedalen ren från skräp

Under årets politikervecka kommer ungdomar från lokala idrottsföreningar städa Kallisstranden vid Almedalen varje dag. Varje år slänger Almedalsbesökare flera hundra kilo skräp på stranden. Ungdomarnas insats är en del av den nationella satsningen Städa Strand, ett iniativ från Coca-Cola Sverige och idrottens miljöorganisation Städa Sverige med syfte att minska nedskäpningen av svenska stränder.  Nytt för i år är även att en skräpprognos kommer presenteras efter varje dag.

Varje morgon kommer ungdomar från idrottsföreningen Dalhem IF i Visby att städa stranden vid Kallbadhuset. Insatsen är en del av Städa Strand, ett iniativ från Coca-Cola Sverige och idrottens miljöorganisation Städa Sverige. Detta är tredje året i rad som insatsen görs.  Tidigare år har flera hundra kilo skräp samlats in under politikerveckan. Nedskräpning av stranden är ett problem som få almedalsbesökare lägger märke till.

– Trots en medveten publik under veckan slängs det stora mängder skräp. Förra året plockade ungdomarna upp över tre tusen cigaretter från stranden. Hamnar cigaretterna i vattnet tar

det tre år för havet att bryta ner dem. För plastflaskor tar det 450 år, säger Anton Hedlund på Städa Sverige.

Varje år engageras flera tusen ungdomar från idrottsföreningar runt om i landet i den nationella satsningen Städa Strand för att städa bort skräp från stränder. Målet i år är att över 70 ton skräp ska bort. Under de första strandstädningarna i Bohuslän under april månad samlades hela 35 ton skräp in.

– Det är förvånande att besökare fortsätter slänga så mycket skräp på marken. Därför kommer vi fortsätta med vårt arbete. Förhoppningsvis får ungdomarnas insats besökare att tänka till och sluta med att skräpa ner, säger Peter Bodor informationsdirektör på Coca-Cola Sverige.

Skräpprognos varje dag

Nytt för i år är även att en skräpprognos kommer presenteras efter varje dag. Mängden skräp skiljer sig mellan de olika dagarna. Förra året var det mest skräp efter Moderaternas dag och minst efter Miljöpartiets dag. Skräpprognosen kommer även omfatta det skräp som samlas in i själva Almedalsparken. Om Städa Strand:

• Städa Strand genomförs för femte året i rad.
  • Initiativtagare är Coca-Cola Enterprises och Städa Sverige.
  • Totalt har 226 ton skräp samlas in och 14 540 ungdomar deltagit sedan projektet startade.
  • I år beräknas 70 ton samlas in och 5 000 ungdomar delta.
  • Det vanligaste förekommande skräpet är cigarettfimpar, plastförpackningar, papper och glas.

Nedbrytningstid för skräp i havet:

•   Cigarettfimp - 3 år
  •   Plastpåse - 12 år
  •   Aluminiumburk - 200 år
  •   Plastflaska - 450 år
  •   Glas - Över en miljon år

Coca-Cola Enterprises Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna vår hemsida eller följ oss på Facebook