Umeå säger game over till sexismen i spelvärlden

Med anledning av den senaste tidens mer eller mindre våldsamma trakasserier inom spelvärlden tyckte Emilott Lantz, Codemill, och Jan Bidner, Endigo Sweden, att det var dags att göra något. Företrädare från spelbranschen har tagit tydligt avstånd från problemen men enligt Jan och Emilott räcker inte det – något konkret måste göras också.

”Som feminist och spelentusiast kände jag att jag måste göra något. Dels åt den här skruvade antifeminismen inom gamingkulturen och bristen på feministisk analys, och dels det omvittnat dåliga klimatet för kvinnor i spelbranschen” säger Bidner.

Efter en snabb koll i sina respektive nätverk arrangerades den 28 oktober en frukostworkshop på Sliperiet i Umeå som också stöttade initiativet. Totalt blev det ca 15 deltagare med stor bredd, bland annat LAN-arrangörer, GeekGirlMeetup-representanter, studenter på datavetenskap, HumLab-representanter, spelutvecklaren Åsa Roos från Avalanche Studios samt speljournalisten Michael Gill.

Öka mångfalden
Det var upprörda men hoppfulla diskussioner om hur mångfalden i gamingvärlden och spelbranschen kan öka, och en diskussionspunkt var hur Umeå tillsammans kan jobba vidare med detta. Hur samordnar vi de olika initiativen som redan finns?

”Min bild av Umeå som stad är att det alltid har funnits en drivkraft och vilja att förändra saker som är orättvisa, icke-jämställda, etc. Dessutom växer Umeås IT-bransch, samtidigt som vi har många gamers i stan. Det känns som att ett initiativ som det här borde vara naturligt för Umeå. Det räcker inte med att bara säga att en inte accepterar något, en måste göra något för att förändra!” säger Lantz.

Idéer som kom fram under frukosten var till exempel att träffa arrangörer för lokala LAN, konvent och event, och tillsammans prata om riktlinjer eller någon form av ”code of conduct”. Vi har ju faktiskt makten att själva styra över det vi arrangerar, och välja vad vi accepterar och inte accepterar. En annan viktig sak är att gamers måste backa upp varandra när någon säger ifrån mot ett dåligt beteende, annars kommer gränsen för vad som är okej i online-forum ständigt att förflyttas. Framförallt måste de olika initiativen som redan finns hjälpa varandra, det var alla deltagare eniga om.

• Legal affairs

We love to develop systems and can tackle most projects! We are especially interested in Media & Broadcast, Usability, and Open Source.

CodeMill is an IT consultancy firm. We provide development of new systems, maintenance and support for old systems as well as on-site consultants. We are typically involved in development processes all the way from defining goals and requirements, through development and testing, to integration and evaluation. As partners we are reliable, engaged and competent; all employees have an MSc degree (or higher) in Computing Science or Interaction Design. Since starting up in 2007 we have grown to over 30 employees.