Arkitektur, design och varumärke vävs samman hos Codesign

Arkitektur, design och varumärke vävs samman hos Codesign

Under en föreläsning talade Martin Frostner om hur den karaktäristiska Art-Noveau-utformningen av Paris Metro kom till i tätt samarbete mellan typografen George Auriol och arkitekten Hector Guimard. I publiken satt Peter Ullstad, grundare till Codesign. En samarbetsidé föddes nu när arkitekturbyrån utvidgar sin verksamhet med tjänster inom strategi samt varumärkesdesign.

Ett samarbete påbörjades med Martin Frostner som är en grafisk designer som har arbetat i över 15 år i gränslandet mellan design, arkitektur och varumärkesutveckling. Han har också undervisat på Konstfack, Berghs, Beckmans och Forsbergs samt på designskolor i England, Frankrike och Norge. Samarbetet har lett till utveckling av både verksamhet och erbjudande av Codesign Brand Studio vilket bidrar till vårt helhetserbjudande.

– Vikten av att förmedla samma värden genom alla kontaktytor – från den fysiska och rumsliga världen till den digitala – är lika stor vare sig det gäller en skola, restaurang, arbetsplats, butik, destination eller ett nytt stadskvarter. Personligen är jag väldigt glad att den här typen av gränsöverskridande tjänster efterfrågas alltmer då det ökar möjligheterna att förändra och utveckla en bransch, säger Martin Frostner.

Codesign Brand Studio, som redan är igång, har vuxit med fler experter inom varumärkesutveckling och design i takt med efterfrågan. Just nu pågår ett arbete med att fram en ny visuell identitet för ett möbelföretag. Ett annat exempel är ett studentboende där fysisk miljö ska integreras med digital identitet.

– Codesign är vad jag vet ensamma om det här helhetserbjudandet, även om det känns väldigt självklart egentligen. Vi tänker alltid bortom byggnaden eller inredningen och väljer att stärka arkitekturen med fler kompetenser för att skapa större nytta samt förmedla känslor och berättelser, säger Ulrica O Magnusson, vd på Codesign.

Codesign är en arkitekturbyrå grundad i Stockholm. Byrån har drygt 50 medarbetare och omsatte 2016 cirka 60 msek. Exempel på aktuella uppdrag är iZettle och Nordnet. Läs mer om Codesign Brand Studio här.

Organisationer består av människor med olika sorters behov. Dessa behov tar vi fasta på i våra uppdrag. Vi är övertygade om att samverkan ger det bästa resultatet. Därför sker våra projekt tillsammans med snickare, producenter, fastighetsägare, förvaltare och inte minst med våra kunder. Vi verkar tillsammans, och då blir det bra. Tillsammans tar vi reda på hur vi kan göra människor lyckligare, smartare och bättre.