Förvaltartrio lämnar Handelsbanken – går till Coeli

Förvaltartrio lämnar Handelsbanken – går till Coeli

Coeli rekryterar ett mycket erfaret och framgångsrikt förvaltarteam inom hållbar kapitalförvaltning. Joakim By och Christofer Halldin har båda en lång karriär bakom sig på Handelsbanken. Simon Park, som nyligen utsågs till en av de ”33 under 33” som kommer forma framtidens hållbarhetsarbete, kommer även han från Handelsbanken. Hos Handelsbanken har de rönt stor framgång med sin tematiska investeringsprocess och fokus på små, unika och innovativa bolag. Med ett starkt hållbarhetsarbete har de under många år skapat både överavkastning och bidragit till en mer hållbar utveckling.

Vi rekryterar några av de bästa förvaltarna som har lång erfarenhet och som vet vad som krävs för att leverera överavkastning. Christofer och teamet är ytterligare ett bevis på det. Det är en förutsättning för att nå vårt mål att bli Nordens ledande boutique-förvaltare och att skapa stora värden åt våra investerare. Vi är mycket glada att få välkomna teamet. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans för att nå våra mål och lyckas med vår långsiktiga strategi”, säger Jan Birkmanis, VD, Asset Management på Coeli.

Vi valde att gå över till Coeli som är en entreprenöriell firma som befinner sig i stark tillväxt. Hos Coeli står långsiktig aktiv förvaltning i centrum och möjligheten att bygga något nytt och tillsammans med Coelifamiljen lockade oss.” säger Christofer.

Christofer fortsätter ”Det finns ett genuint kundintresse och ett starkt engagemang för att skapa värde för kunderna – och det tilltalar mig. Jag gillar också att Coeli investerar tillsammans med kunderna – det ger ett incitament att leverera på topp”.

Teamets förhoppning är att tillsammans med Coelis olika förvaltarteam och rådgivare bygga framtidens hållbara kapitalförvaltning och bidra till att Coeli når det uppsatta målet på 100 miljarder kronor i förvaltat kapital.

Den globala omställningen till en mer hållbar värld är vår tids största strukturella förändring och medför ett enormt investeringsbehov. Det vi kallar ”Världens största inköpsorder” ändrar förutsättningarna, skapar nya vinnare och förlorare och som i sin tur skapar intressanta investeringsmöjligheter. Jag kan inte tänka mig några bättre ämnade för den uppgiften än Christofer och Joakim som med sina framgångsrika förvaltarbakgrunder uthålligt skapat långsiktiga värden utöver det vanliga till sina kunder”. säger Coelis Kapitalförvaltningschef Erik Lundkvist

Om Christofer Halldin:

Chistofer kommer närmast från en tjänst som chef för den aktiva aktie- & ränteförvaltningen hos Handelsbanken (HB) Fonder. Där har han varit med och utvecklat Handelsbanken Fonder till Sveriges kanske mest framgångsrika aktie- och ränteförvaltare. HB Fonder har haft störst nettoinflöden på den svenska fondmarknaden flera år i rad; HB Fonder har också utsett till både årets förvaltare och årets hållbara förvaltare av aktörer som Prospera, Privata Affärer, Söderberg & Partner, Länsförsäkringar m fl. Innan Christofer utsågs till chef för den aktiva förvaltningen förvaltade han under flera år olika globalmandat. Han har också arbetat sju år (2007-2013) som förvaltare i USA av både Amerika-, Brasilien- och Latinamerikafonden på HB Fonder.

Om Joakim By:

Joakim kommer närmast från en tjänst som förvaltare av Amerika Småbolagsfond hos Handelsbanken Fonder. Joakim har förvaltat Amerika Småbolag sedan 2015 och vunnit flera utmärkelser för den goda avkastningen i fonden som också växt kraftigt under hans tid som förvaltare; bara under 2021 hade fonden nettoinflöden på över tre miljarder kronor, när Joakim lämnade fonden tidigare i år hade den över 20 miljarder kronor i AUM. Innan Joakim förvaltade Amerika Småbolag ansvarade han bland annat för den bredare Amerika Tema (2013-2017) och han har också förvaltat globalfonden Global Tema (2009-2013) åt Handelsbanken Fonder.

Om Simon Park:

Simon kommer närmast från en tjänst som hållbarhetsanalytiker hos Handelsbanken Fonder. Där har han varit med och utvecklat hållbarhetsarbetet under de senaste fyra åren, med ansvar för att öka mätbarheten för att skapa värden i investeringsprocessen. Simon utnämndes 2021 till en av ”33 under 33: De formar framtidens hållbarhetsarbete” av Aktuell Hållbarhet. Han har också erfarenhet från program hos några av de ledande institutionerna globalt inom hållbarhetsområdet, som cirkulär ekonomi tillsammans med Ellen MacArthur Foundation och klimatvetenskap hos Smith School of Enterprise and the Environment, University of Oxford.

Om Coeli

Coeli är en svensk kapitalförvaltare med förtroendet att förvalta cirka 40 miljarder kronor åt våra kunder. Vi skapar mervärde i kundernas investeringar, till så förutsägbar avkastning som möjligt. Vi vänder oss till både företag och privatpersoner, till både professionella investerare som kan sin sak och till de som behöver hjälp av experter med sina investeringar. Våra kunder finns runt om i hela världen. Vi utgår från helhet och precision när vi arbetar. Det är då vi skapar förutsättningar för mervärde. Vi lämnar inget åt slumpen.

Coeli har funnits sedan 1994 och är idag ett företag med cirka 100 anställda. Vi finns representerade med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och Örebro.