Källa: ColdZyme

Håll dig frisk inför semestern – 5 tips från sjuksköterskan

Semestern är nära! Nu får ingenting stå mellan oss och vår stundande ledighet, allra minst en förkylning. Det svenska life science-företaget Enzymatica som tillverkar ColdZyme tipsar tillsammans med sjuksköterskan Samuel Wilck om vad du ska tänka på för att hålla dig frisk inför semestern.

Sommaren är inom räckhåll och snart väntar en semester tillsammans med nära och kära. Irriterande nog har förkylningar en tendens att dyka upp just då – när det passar som allra sämst. Men det finns knep för att hålla sig frisk inför och under den stundande ledigheten.

Sjuksköterskan Samuel Wilck arbetar som allmänsjuksköterska och menar att det alltid finns en risk att bli smittad av virusinfektioner. Stress, ohälsosamma matvanor, hård träning och för lite sömn är saker som kan få immunförsvaret att sjunka och risken att bli smittad ökar. Han pekar på en samverkan mellan olika faktorer och menar att felet många gör är att pressa sig själva för hårt, både vad gäller träning och arbete, ofta i kombination med sjuka småbarn och svajig nattsömn. Men vi kan också bli bättre på att undvika riskfyllda miljöer, menar Samuel.

– Vi blir oftare sjuka på vintern eftersom vi rör oss mer inomhus. Men sitter vi i ett rum med många människor ökar alltid risken, oavsett årstid. När vi reser vistas vi ofta på en liten yta med många människor och dålig ventilation. Det kan till exempel vara i en vänthall, på ett flygplan, ett tåg eller en buss.

En förkylning är kroppens försvar vid en övre luftvägsinfektion och den allra vanligaste infektionssjukdomen. När ett virus angriper kroppen skapas en motreaktion i form av upprepade nysningar, hosta och snor. Kroppen försöker helt enkelt stöta ut virusen och det är då vi känner oss sjuka. För att minimera risken att bli sjuk menar Samuel att det är viktigt att jobba förebyggande genom att försöka leva sunt och tvätta händerna, inte peta sig i ansiktet eller bita på naglarna samt att använda produkter som skyddar.

– Många vill ha preparat utskrivna under en pågående förkylning, ofta antibiotika. Då får jag förklara att antibiotika endast fungerar på bakterier och att förkylning orsakas av virus. Dessutom ska antibiotika användas med stor försiktighet. Är man förkyld brukar jag i stället rekommendera förkylningssprayen ColdZyme, som både behandlar och lindrar förkylningssymptom, säger Samuel.

Sjuksköterskan Samuels fem bästa knep för att hålla sig frisk inför semestern

1. Eftersträva en sund livsstil
En balanserad kost, daglig motion och bra med sömn tar dig långt.

2. Stressa mindre
Kan du sänka tempot eller hitta sätt att återhämta dig? Att vara ute i naturen eller ta en promenad i friska luften ökar ofta välbefinnandet.

3. Undvik närkontakt med förkylda
Undvik riskfyllda virusmiljöer veckan innan semestern. Det kan vara klokt att skjuta fram större fester precis innan avfärd, kanske kan en tillställning flyttas utomhus?

4. Hygien är A och O
Peta dig inte i ögon, näsa och mun och var noga med att tvätta händerna. Använd munskydd eller andningsskydd under resan om du vill skydda dig själv eller andra från smitta.

5. Använd förkylningsspray
ColdZyme är en receptfri förkylningsspray som skapar en skyddande barriär i svalget. Barriären förhindrar virusen att infektera celler – perfekt att använda som skydd både före och under semestern.

Om ColdZyme
ColdZyme är en munspray som behandlar och lindrar förkylning. ColdZyme innehåller bland annat det naturliga enzymet trypsin och verkar genom att skapa en skyddande barriär i munhåla och svalg som deaktiverar förkylningsvirus. När ColdZyme används vid de första förkylningssymptomen hjälper ColdZyme till att skydda mot förkylning och förkorta sjukdomsförloppet. ColdZyme tillverkas av det svenska life science-företaget Enzymatica.

MKT-017SE-25

ColdZyme är en munspray som behandlar och lindrar förkylning. När ColdZyme används vid de första förkylningssymptomen kan förkylning förebyggas och sjukdomsförloppet förkortas. ColdZyme innehåller det naturliga enzymet trypsin som utvinns ur djuphavstorsk. Tillsammans med glycerol skapar trypsinet en skyddande barriär i munhåla och svalg, och deaktiverar förkylningsvirus.Munsprayen finns i storlekarna 7 ml och 20 ml och i smakerna jordgubb och mentol. ColdZyme är en CE-märkt medicinteknisk produkt som är utvecklad av svenska Enzymatica AB. ColdZyme säljs på apotek och på www.amazon.se.

Claus Egstrand

Presskontakt CEO +44 7780228385
Melisa Isakovic

Presskontakt Product Manager +46 730748786

ColdZyme formar en barriär som skyddar mot förkylningsvirusen!

ColdZyme är en munspray som behandlar och lindrar förkylning. När ColdZyme används vid de första förkylningssymptomen kan förkylning förebyggas och sjukdomsförloppet förkortas. ColdZyme innehåller det naturliga enzymet trypsin som utvinns ur djuphavstorsk. Tillsammans med glycerol skapar trypsinet en skyddande barriär i munhåla och svalg, och deaktiverar förkylningsvirus. Munsprayen finns i storlekarna 7 ml och 20 ml och i smakerna jordgubb och mentol. ColdZyme är en CE-märkt medicinteknisk produkt som är utvecklad av svenska Enzymatica AB. ColdZyme säljs på apotek och på www.amazon.se.

ColdZyme

Ideon Science Park, Scheelevägen 19 A