Bild: ColdZyme

Pressmeddelande -

Ny undersökning visar på kunskapsluckor om förkylning – och avslöjar svenskarnas vita lögner

De allra flesta svenskarna har varit förkylda det senaste året trots att många anpassar sin livsstil för att slippa. Samtidigt känner få till att det finns produkter som skyddar. Nästan hälften har någon gång överdrivit en förkylning som undanflykt. Det är några av insikterna från en ny undersökning gjord av det svenska life-science företaget Enzymatica, som tillverkar ColdZyme. Undersökningen har kartlagt svenskarnas kunskap och inställning till förkylning.

Undersökningen tar avstamp i svenskarnas inställning till en av våra vanligaste infektionssjukdomar – förkylning. Regelbunden träning, bra mat och god handhygien är det vanligaste sättet för att skydda sig. Drabbas man ändå av ett förkylningsvirus är det huvudvärkstabletter, halstabletter och nässpray som gäller för att lindra symptomen. Det finns dock okunskap bland svenskarna kopplat till förkylning. Två av tre känner inte till att det finns produkter som kan skydda dem mot infektion.

– Tänk vad många förkylningströtta dagar vi hade undvikit om fler visste att man aktivt kan skydda sig mot förkylningsvirus. I det långa loppet kan mer kunskap generera bättre livskvalitet, ett enklare livspussel och stora besparingar för samhället, säger Kristoffer Ahlerup, marknadsdirektör för Enzymatica.

Fyra av fem svenskar har varit förkylda det senaste året, och föga förvånande drabbas barnfamiljer oftare än andra. Olika former av halsbesvär, som halsont eller kli i halsen, är de vanligaste symptomen på begynnande förkylning. Det är vanligast att bli förkyld under vinterhalvåret och säsongen brukar nå sin topp i februari.

Snörvel – störande men användbar undanflykt
Förkylning kan ge en rad symptom som irriterar omgivningen. Över hälften av svenskarna tycker att snörvlingar och hostningar är de mest störande förkylningssymptomen, följt av rinnande näsa och ljudliga snytningar. Kvinnor är inte lika överseende med symptom, utan stör sig i högre utsträckning än män på att höra och se andras symptom.

En förkylning kan också vara en bra undanflykt, om du frågar svenskarna. Nästan hälften har någon gång överdrivit sin förkylning, och ungefär en femtedel har gjort det för att slippa en social tillställning eller jobbaktivitet, ett fenomen som kvinnor verkar dra nytta av oftare än män. Samtidigt är det också kvinnor som i högre grad, innan pandemin, dolt en förkylning för att kunna vara med på en social tillställning eller aktivitet. Oftast genom att maximera medicinering, följt av att skylla symptomen på allergi.

– Det är rimligt att tro att pandemin har gjort att vi ser annorlunda på förkylningssymptom generellt sett. Det är än mindre okej än förut att gå till jobbet med snuva eller lämna ett barn med hosta på förskolan. Den effekten kommer troligtvis att prägla samhället ett tag framöver, säger Kristoffer Ahlerup.

Fler insikter från undersökningen

• Hälften av svenskarna har varit förkylda mellan 1–10 dagar det senaste året
  • 5 % av svenskarna har varit förkylda mer än 25 dagar det senaste året
  • En majoritet av svenskarna vill vara ensamma när de är förkylda
  • 49 % av Sveriges befolkning i åldrarna 18–25 år arbetar eller studerar när de är förkylda

Här finns hela Enzymaticas undersökning om svenskarnas förkylningsvanor att läsa och ladda ner.

Om ColdZyme
ColdZyme är en munspray som lindrar och behandlar förkylning. ColdZyme innehåller bland annat det naturliga enzymet trypsin och verkar genom att skapa en skyddande barriär i munhåla och svalg som deaktiverar förkylningsvirus. När ColdZyme används vid de första förkylningssymptomen, hjälper den att skydda mot förkylning och förkorta sjukdomsförloppet. ColdZyme tillverkas av det svenska life-science företaget Enzymatica.

Undersökningen har genomförts digitalt med ett riksrepresentativt urval av män och kvinnor i åldern 18–65 år i februari 2022. Sammanlagt har 1011 intervjuer genomförts, urvalet drogs ur Norstats representativa svenska webbpanel.

MKT-017SE-24