Svenskarna retar sig på snörvlande och hostningar

Svenskarna retar sig på snörvlande och hostningar

Någon hostar på bussen eller snyter sig i kön till kassan. Då är sannolikheten hög att andra i närheten surnar till. Enligt en färsk undersökning bland drygt 1000 svenskar kan förkylningssymptom skapa hel del irritation hos omgivningen. Snörvlande, hostningar och rinnande näsa hamnar högst upp på listan.

På frågan ”Vilka förkylningssymptom hos andra stör du dig mest på?” är det tydligt att förkylningar inte bara är jobbigt för den som drabbas, de kan även ge en rad symptom som irriterar omgivningen. Det visar en undersökning som tar avstamp i just svenskarnas inställning till förkylningar. Bakom studien står Enzymatica, som tillverkar förkylningssprayen ColdZyme, som behandlar och lindrar förkylning.

Över hälften av svenskarna tycker att snörvlingar och hostningar är de mest störande förkylningssymptomen, följt av rinnande näsa och ljudliga snytningar. Kvinnor är inte lika överseende utan stör sig i högre utsträckning än män på att höra och se andras förkylningssymptom. Undersökningen visar också att irritationen över andras förkylningssymptom minskar ju äldre man blir.

Förkylningssymptomen svenskarna stör sig mest på (flera svarsalternativ var möjliga)

• Snörvlande (53%)
  • Hostningar (52%)
  • Rinnande näsa (25%)
  • Ljudliga snytningar (24%)
  • Flåsande med öppen mun (24%)
  • Nysningar i allmänhet (23%)
  • Ljudliga nysningar (18%)
  • Snorkråkor i näsan (18%)
  • Rinnande ögon (3%)
  • Inget av ovanstående (9%)
  • Vet inte (6%)

Här finns hela Enzymaticas undersökning om svenskarnas förkylningsvanor att läsa och ladda ner.

Om ColdZyme
ColdZyme är en munspray som lindrar och behandlar förkylning. ColdZyme innehåller bland annat det naturliga enzymet trypsin och verkar genom att skapa en skyddande barriär i munhåla och svalg som deaktiverar förkylningsvirus. När ColdZyme används vid de första förkylningssymptomen, hjälper den att skydda mot förkylning och förkorta sjukdomsförloppet. ColdZyme tillverkas av det svenska life-science företaget Enzymatica.

Undersökningen har genomförts digitalt med ett riksrepresentativt urval av män och kvinnor i åldern 18–65 år i februari 2022.Sammanlagt har 1011 intervjuer genomförts, urvalet drogs ur Norstats representativa svenska webbpanel.

MKT-017SE-027

Ämnen

ColdZyme är en munspray som behandlar och lindrar förkylning. När ColdZyme används vid de första förkylningssymptomen kan förkylning förebyggas och sjukdomsförloppet förkortas. ColdZyme innehåller det naturliga enzymet trypsin som utvinns ur djuphavstorsk. Tillsammans med glycerol skapar trypsinet en skyddande barriär i munhåla och svalg, och deaktiverar förkylningsvirus.Munsprayen finns i storlekarna 7 ml och 20 ml och i smakerna jordgubb och mentol. ColdZyme är en CE-märkt medicinteknisk produkt som är utvecklad av svenska Enzymatica AB. ColdZyme säljs på apotek och på www.amazon.se.

Claus Egstrand

Presskontakt CEO +44 7780228385
Melisa Isakovic

Presskontakt Product Manager +46 730748786

ColdZyme formar en barriär som skyddar mot förkylningsvirusen!

ColdZyme är en munspray som behandlar och lindrar förkylning. När ColdZyme används vid de första förkylningssymptomen kan förkylning förebyggas och sjukdomsförloppet förkortas. ColdZyme innehåller det naturliga enzymet trypsin som utvinns ur djuphavstorsk. Tillsammans med glycerol skapar trypsinet en skyddande barriär i munhåla och svalg, och deaktiverar förkylningsvirus. Munsprayen finns i storlekarna 7 ml och 20 ml och i smakerna jordgubb och mentol. ColdZyme är en CE-märkt medicinteknisk produkt som är utvecklad av svenska Enzymatica AB. ColdZyme säljs på apotek och på www.amazon.se.

ColdZyme
Ideon Science Park, Scheelevägen 19 A