Pressmeddelande -

Cole & Son hyllar Afrikansk kultur med färgstark tapetkollektion i samarbete med Ardmore Ceramics

Cole & Son är glada att kunna presentera Ardmore Collection, en ny och spännande tapetkollektion i samarbete med Ardmore Ceramic Art.

Ardmores charmiga och extravaganta alster har ett tydligt berättande uttryck och ett arv som är starkt rotat i afrikansk kultur och tradition. Berättelserna frammanas genom konst och hanterverksskicklighet och bygger på värderingar som Cole & Son också hyllar och delar. Ardmore Collection består av en serie med dynamiska, motivrika tapeter och bårder som fångar betraktarens uppmärksamhet och inbjuder till samtal, och kollektionen skänker en ny dimension till Cole & Sons sortiment.

Shauna Dennison är Creative Director på Cole & Son: ”Vi hade beundrat Ardmore Ceramics i många år och kände oss lockade av deras fantasifulla och narrativa uttryck, och det är ett verkligt privilegium och en stor glädje att få återskapa Ardmores fantastiska berättelser i tapetform”.

Ardmores grundare Fée Halsted berättar: ”I 31 år hade Ardmores konstnärer och jag arbetat tillsammans i KwaZulu-Natal-provinsen och skapat fantasifull keramik som gav tillräckliga inkomster för att försörja många familjer. Att Cole & Son upptäckte och valde ut vårt sydafrikanska konstnärskap och vår design för deras nya kollektion är en ära, och vi är stolta över att vara de första sydafrikanska konstnärerna som får en sådan prestigefull hyllning!”.

Ardmores färgstarka, dynamiska och spännande keramik hyllar Afrikas fåglar, stora kattdjur, elefanter, noshörningar, krokodiler och lekfulla apor – och de vackra mönster från Zulu-folkets pärlarbeten och vävda korgar.

Auktionshuset Christie’s har klassat Ardmores produkter som moderna samlingsföremål och konstnärernas arbeten har tilldelats flera priser och utmärkelser.

Deras verk finns på de främsta gallerierna och museerna i Sydafrika och utomlands, bland annat på Museum of Art & Design i New York, Museum of Cultures i Basel, Ford Foundation i New York och Wiener Museum of Decorative Arts i Florida.

Ardmore Ceramic Art

Ardmore Ceramic Art grundades för trettio år sedan på Ardmore Farm i Sydafrika när Fée Halstead träffade Bonnie Ntshalintshali som var dotter till hennes hemhjälp. Bonnie hade drabbats av polio och kunde inte arbeta ute på fälten, och Fée som hade en kandidatexamen med högsta betyg i Fine Arts delade med sig av sina kunskaper till Bonnie.

Fée och Bonnie utvecklade snabbt en konstnärlig synergi och samsyn, och med Fée som mentor blomstrade Bonnies medfödda konstnärstalang. Fem år senare, 1990, fick de båda kvinnorna dela Standard Banks utmärkelse Young Artist Award, och det var första gången som ett konstnärligt samarbete av den typen tilldelades utmärkelsen. Efter den framgången kunde Fée erbjuda fler av traktens kvinnor möjlighet att utbilda sig på Ardmore. Många av dem, bland annat Punch Shabalala och systrarna Jabu och Zinhle Nene, har fortsatt att arbeta med henne i över 30 år. Zinhle Nene arbetar fortfarande tillsammans med henne i dag.

De är kända för sina fantastiska skapelser som verkligen bröt med tidens konventioner. Bränd terracottalera dekorerades med plaka-färg, skokräm, lim och kitt. Senare fick keramiken klara färger och fint målade motiv med hjälp av amerikansk Amaco-färg och transparenta glasyrer. I dag ligger Ardmore i Caversham Valley, och där finns också ett galleri och Bonnie Ntshalintshali Museum som byggdes för att hylla Fées konstnärskollega och vän efter hennes tragiska bortgång i aids. Konstnärerna i Ardmores studio får utbildning, vägledning, material och en marknad för sina arbeten.

Ardmore Ceramic Art har med tiden breddat sin verksamhet och arbetar nu även med produkter i andra material än keramik under namnet Halsted Design. Konstnärerna och deras familjer har kunnat få ett bättre liv genom att utveckla sin konstnärliga begåvning och framgången har gett dem självständighet, status och ekonomisk trygghet.

Högupplösta bilder och prover

För högupplösta produkt- och miljöbilder eller tapet till fotografering, vänligen kontakta Filippa Strandberg på Spalt PR, telefon: +46 (0) 8 509 087 63, epost: filippa.strandberg@spaltpr.com

Kontakt

För mer information är du välkommen att kontakta: Claudia Nilsson, marknadschef, tel: +46 (0) 70 787 68 00 eller epost: claudia.nilsson@wallvision.se