BOVERKET STÖTTAR COLIVE I ARBETET MED FRAMTIDENS BOSTÄDER

BOVERKET STÖTTAR COLIVE I ARBETET MED FRAMTIDENS BOSTÄDER

Boverket har beviljat COLIVE stöd för innovativt och hållbart bostadsbyggande. Stödbeloppet på mer än 4 miljoner kronor går till bolagets projekt med att utveckla ”COLIVE ENABLER” en mjukvaruplattform som bland annat ger stöd för utformning och design av delningslägenheter med hjälp av AI-teknik.

Framtidens boende kommer i takt med urbaniseringen kräva smartare lösningar med yt-effektiva bostadsformer för att resurserna ska räcka till och för att det ska finnas bra bostäder för alla. Delningslägenheter, så kallad ”co-living” är ett exempel på en sådan ny bostadsform. Stockholmsbaserade COLIVE planerar att storskaligt etablera 1000-tals bostäder i nyproducerade moderna delningslägenheter i svenska storstadsområden.

Det saknas idag underlag för hur delningslägenheter i Sverige bör utformas på bästa sätt. Nya aspekter behöver beaktas för att bostadsbranschen effektivt ska kunna bygga för fler människor på mindre yta, men även för att säkerställa hög livskvalitet och att sociala relationer främjas samt att miljöpåverkan minskas jämfört med konventionella bostäder. Projektet som Boverket stöttar kommer att generera information och underlag för hur delningslägenheter bör utformas.

- Vi är glada över att vi har fått stödet från Boverket och uppskattar att myndigheten ligger i framkant och är med och utforskar och utvecklar en av Sveriges framtida bostadsformer, säger Jonas Häggqvist, VD och medgrundare till COLIVE.

COLIVE är ett aktivt bidrag till omställningen för ett mer öppet och uthålligt samhälle genom sitt erbjudande av ett hållbart, smart, socialt och kostnadsriktigt boende till unga vuxna mellan 20 - 35 år. I delningsekonomianda tillhandahålls moderna delningslägenheter i nyproducerade fastigheter som anpassas för boende med hög livskvalitet med fler boende per yta.

I varje bostad bor ca 6 - 10 personer som delar på kök och vardagsrum, vilka utgör cirka hälften av den totala ytan. Resterande hälft består av privata sovrum. De gemensamma utrymmena är möblerade och hyresgästerna har fri städning, internet och andra delningstjänster.

För att skapa en bra mix av hyresgäster använder sig COLIVE av en mjukvaruplattform där medlemmarna själva har inflytande genom matchning med andra hyresgäster utifrån intressen och andra preferenser.

COLIVE arbetar aktivt för att bidra till en minskad negativ miljöpåverkan genom att bland annat använda modern fastighetsteknik för energihushållning, resurs- och yt-effektiv design samt informationsgivning till sina medlemmar och hyresgäster.