En inspirerande morgon med finansminister Anders Borg

I morse arrangerade Passion for Business tillsammans med bland annat Collector ett frukostseminarium på Berns i Stockholm. Finansminister Anders Borg var inbjuden att tala om kvinnligt företagande och vilka åtgärder som krävs för att underlätta för kvinnor på arbetsmarknaden.

Entreprenören Anna Omstedt Lindgren var morgonens moderator. Hon inledde med en kommentar om hur kvinnliga företagare ofta bedöms efter vad de har på sig, hur de klarar livspusslet och vilken frisyr de har. Något som morgonens talare Anders Borg lär ha full förståelse för.

Anders Borg inledde med att redogöra för vad som krävs för att uppnå större jämställdhet på arbetsmarknaden. Vi har i Sverige enligt Borg en unikt hög sysselsättningsgrad för kvinnor, vilket beror på följande faktorer som fler länder borde ta efter:

• Individuell beskattning eftersom sambeskattning inte gynnar kvinnor på arbetsmarknaden.
  • Lättillgänglig barnomsorg.
  • Generös föräldraförsäkring inklusive rätt att återgå till arbetet vid föräldraledighetens slut.
  • Skola anpassad till att båda föräldrarna jobbar genom att skolan t ex erbjuder skollunch. Kan ses som en självklarhet i Sverige men som faktiskt är en viktig faktor för att båda föräldrarna ska kunna jobba heltid.

Dagens största utmaning för kvinnor på arbetsmarknaden och som enligt Borg även är en viktig förklaring till inkomstskillnaderna i Sverige är att många kvinnor arbetar deltid. Idag har vi en inkomstskillnad mellan kvinnor och män på ca 15 procent. Sjukskrivningarna är även större bland kvinnor än män.

Anders Borg gav exempel på hur jämställdheten i det svenska arbetslivet kan påverkas:

• Mindre deltidsarbete, dvs kvinnor måste jobba mer för att minska inkomstskillnaderna.
  • För att det ska vara möjligt måste vi se ett mer jämställt uttag av föräldraförsäkringen.
  • Möjligheten att utnyttja RUT-tjänster är en central del om två personer ska kunna arbeta heltid och samtidigt få ihop vardagen - jämställdheten måste öka även i hemmet.
  • Eftergymnasial utbildning. Kvinnor har idag i större grad en eftergymnasial utbildning vilket påverkar jämställdheten positivt.

Våga starta eget

Kvinnligt företagande belystes också under morgonen. Anders Borg tycker att fler kvinnor måste våga starta eget företag. Något som Collectors grundare Lena Apler beslutade sig för att göra 1999 när hon startade Collector. Lena har gjort en resa som är relativt ovanlig för svenska kvinnliga entreprenörer. De flesta stannar vid bolag med ca 10 anställda. Lena har med Collector gått från 3 till 270 anställda på 14 år, med en omsättning på över en halv miljard, i en bransch där kvinnor inte dominerar. Av alla egenföretagare i Sverige är idag endast en fjärdedel kvinnor. Denna utveckling borde kunna gå snabbare. Att starta företag är inte alltid bekvämt och enkelt, men våga ta lite större risk och se till att växa till att ha fler än 10 anställda är Lena Aplers råd.

Följ Lena Aplers vardag och reflektioner på VD-bloggen www.collector.se/lena där hon även reflekterar över dagens seminarium i inlägget "Förband till finansministern".

Referat: Ida Gustafsson, Collector

• collector