Fler öppnar röda kuvertet med tjänstepensionsbeskedet

Nära sju av tio tjänstemän, 68 procent, har öppnat det röda kuvertet med årsbeskedet om tjänstepensionen ITP. Det är fler än förra året, då 63 procent öppnade sina röda kuvert. Det visar en ny undersökning från tjänstepensionsföretaget Collectum.

– Det är glädjande att allt fler öppnar sitt röda kuvert. Den som har överblick över sitt pensionssparande kan göra medvetna val som höjer den framtida pensionen, säger Jenny Jeppsson, informationschef på Collectum.

Av de som inte har öppnat det röda kuvertet med årsbeskedet hänvisar 42 procent till tidsbrist. 20 procent uppger att de inte är intresserade och 11 procent har lagt det på hög.

Det röda kuvertet från Collectum innehåller bland annat en prognos över den framtida tjänstepensionen och besked om hur stort pensionskapital som hittills sparats ihop. Det röda kuvertet skickades ut till 1,4 miljoner privatanställda tjänstemän under mars och april. Strax innan landade Pensionsmyndighetens orange kuvert med årsbeskedet om den allmänna pensionen.

– Det bästa är att ta fram alla pensionskuvert på en och samma gång. När man lägger ihop tjänstepensionen med den allmänna pensionen får man en god bild av vad man har att leva på som pensionär, säger Dan Wallberg, pensionsexpert på Collectum.

I genomsnitt har de privatanställda tjänstemännen 5 479 kronor per månad i tjänstepension att lägga till den allmänna pensionen. Den allmänna pensionen motsvarar i genomsnitt 53 procent av medelinkomsten, enligt beräkningar från Collectum.

Minpension.se På minpension.se kan pensionsspararna få en samlad bild över sin totala pension.

Jenny Jeppsson, informationschef Collectum, 08-508 980 30, 070-339 69 85.
Dan Wallberg, pensionsexpert på Collectum, 08-508 982 66, 070-610 64 99.

• sifoundersökning
  • röda kuvertet

1,8 miljoner tjänstemän har tjänstepensionen ITP som har kommit till genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK. På uppdrag av dem upphandlar Collectum, utan eget vinstintresse, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP och ställer krav på låga avgifter och hög historisk avkastning. Det är hos Collectum tjänstemännen väljer vem som får förvalta deras tjänstepension. Collectum förmedlade 24 miljarder kronor i premier under 2010 mellan 30 000 företag och ett tjugotal försäkringsbolag.