Hälften av svenskarna tror att de kommer jobba efter 65

Hälften av svenskarna, 47 procent, tror på pension efter 65 års ålder. Det visar en ny Sifoundersökning som valcentralen Collectum har beställt.

– Oavsett när man planerar att gå i pension är det viktigt att jobba hos en arbetsgivare som erbjuder tjänstepension. Den som saknar tjänstepension får ofta klara sig på mindre än hälften av den tidigare lönen i allmän pension, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

Det är framförallt yngre personer som tror på pension efter 65 år. I gruppen 25–39 år tror 57 procent att de kommer att jobba efter 65 års ålder. Bland svenskarna i åldrarna 55–65 år är motsvarande siffra 33 procent. Den grupp som sticker ut mest är män i åldern 25–39 år, där hela 64 procent tror på pension efter 65 år.

– Det är tydligt att de som har längst kvar till pension i störst utsträckning tror sig jobba efter sin 65-årsdag, säger Tomas Carlsson.

Undersökningen i tre punkter:

- 43 procent av kvinnorna och 50 procent av männen tror på pension efter 65 år för egen del.
- I storstadsområdena tror över 52 procent på pension efter 65 år. I övriga landet är siffran 43 procent.
- Centerpartiets väljare tror i störst utsträckning, 63 procent, på pension efter 65 år, medan bara 34 procent av Liberalernas väljare tror på sen pension.

Faktarutor:
- Tre tips för bättre pensionskoll
- Om undersökningen

Länk till Sifoundersökningen:
Vid vilken ålder tror du att du kommer att gå i pension?

Daniel Kinnerup, pressansvarig Collectum, 073-940 16 84
Tomas Carlsson, pensionsexpert Collectum, 070-091 76 25

Tre tips för bättre pensionskoll

1. Jobba på en arbetsplats som har tjänstepension
Tjänstepension blir en allt viktigare del av den totala pensionen. Om du har kollektivavtal på jobbet ingår alltid tjänstepension med bra villkor och låga avgifter. I andra fall kan din arbetsgivare ha ordnat med det på annat sätt.

2. Se över din framtida miljon
Gå in på minpension.se någon gång per år för att få en samlad bild över hur stor pensionen kan bli. För många handlar det om minst en miljon kronor när det väl är dags att gå i pension – så visst är pensionspengarna värda en liten omtanke då och då?

3. Efterlevandeskydd
Se över vilken ersättning din familj får om du går bort. Kanske har du precis blivit med familj och vill välja till ett skydd som ger extra trygghet när barnen är små? Eller så har barnen blivit vuxna och klarar sig på egen hand. Genom att välja bort skydd när det inte behövs kan du öka din egen tjänstepension.

Om undersökningen
Den webbaserade undersökningen genomfördes av Sifo under perioden 25–29 november 2019. 1 267 svenskar mellan 25–65 år och som inte har gått i pension fick frågan ”Vid vilken ålder tror du att du kommer att gå i pension?”. 19 procent svarade ”före 65 års ålder”, 26 procent ”vid 65 års ålder” och 47 procent ”efter 65 års ålder”. ”Tveksam, vet ej” svarade 8 procent.

• sifoundersökning

2,4 miljoner människor har tjänstepensionen ITP som har kommit till genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK. På uppdrag av dem upphandlar Collectum, som drivs utan eget vinstsyfte, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP och ställer krav på låga avgifter och hög historisk avkastning.

Collectum förmedlade 44 miljarder kronor i premier under 2018 mellan 36 000 företag och cirka tio försäkringsbolag. www.collectum.se www.pratapension.se