Nu får 1,5 miljoner svenskar röda kuvertet

Nu landar de första röda kuverten i brevlådan hos 1,5 miljoner privatanställda tjänstemän. Kuvertet från Collectum innehåller årsbesked om tjänstepensionen ITP. Den genomsnittliga pensionsspararen får enligt prognosen 6 000 kronor per månad i tjänstepension att lägga till den allmänna pensionen.

– Genom att lägga ihop tjänstepensionen i det röda kuvertet med den allmänna pensionen i det orange kuvertet får man en god bild av vad man har att leva på som pensionär, säger Tomas Carlsson, Collectums pensionsexpert.

Det röda kuvertet från Collectum skickas ut under mars och april och innehåller bland annat en prognos över den framtida tjänstepensionen och besked om hittills intjänad tjänstepension.

I genomsnitt får de privatanställda tjänstemännen 6 000 kronor per månad i tjänstepension att lägga till den allmänna pensionen. Högst genomsnittsprognos har pensionsspararna i Danderyd med 10 400 kronor. Lägst genomsnittsprognos har pensionsspararna i Bjurholm med 3 200 kronor.

– Tjänstepensionens andel av den framtida pensionen växer, så det blir allt viktigare att se till att jobba hos en arbetsgivare som erbjuder tjänstepension, säger Jenny Jeppsson, informationschef på Collectum.

I det gamla pensionssystemet, ATP, motsvarade den allmänna pensionen 60­–65 procent av den tidigare inkomsten. I dag motsvarar den allmänna pensionen i genomsnitt bara 43 procent av den tidigare inkomsten, enligt beräkningar från Collectum.

De fem kommunerna med högst genomsnittlig tjänstepensionsprognos

Danderyd
10 400 kronor
Lidingö
8 400 kronor
Täby
7 900 kronor
Lomma
7 800 kronor
Sollentuna
7 700 kronor
De fem kommunerna med lägst genomsnittlig tjänstepensionsprognos
Bjurholm
3 200 kronor
Överkalix
3 200 kronor
Övertorneå
3 400 kronor
Dorotea
3 400 kronor
Vilhelmina
3 500 kronor

Den genomsnittliga tjänstepensionsprognosen ovan visar månadsutbetalningen av ITP 2. Den del av ITP 2 som kallas för ITPK ingår.

Länk: Tjänstepensionstoppen – helalistan över kommunerna
Länk: På Minpension.se kan alla göra sin egen pensionsprognos
Pressbilder: Röda kuvertet

Jenny Jeppsson, informationschef Collectum, 08-508 980 30, 070-339 69 85.

Tre korta fakta om röda kuvertet

1. Under mars och april får 1,5 miljoner svenskar det röda kuvertet från Collectum med årsbesked om tjänstepensionen ITP.

2. Genom att lägga ihop tjänstepensionen i det röda kuvertet med den allmänna pensionen som finns i det orange kuvertet får man en god bild av vad man har att leva på som pensionär.

3. Tjänstepensionen ITP ger i genomsnitt 6 000 kronor i månaden till tjänstemännen i det privata näringslivet. Högst tjänstepension får pensionsspararna i Stockholms län med i genomsnitt 7 000 kronor i månaden. Lägst tjänstepension får tjänstemännen i Jämtland som i genomsnitt får 4 300 kronor i månaden.

• röda kuvertet
  • jenny jeppsson
  • årsbesked

1,9 miljoner tjänstemän har tjänstepensionen ITP som har kommit till genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK.På uppdrag av dem upphandlar Collectum, utan eget vinstintresse, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP och ställer krav på låga avgifter och hög historisk avkastning.

Collectum förmedlade 26 miljarder kronor i premier under 2012 mellan 32 000 företag och tio försäkringsbolag. www.collectum.se www.pratapension.se