Ny rapport: Nio av tio tjänstemän missar sänkta pensionsavgifter

Bara en av tio privatanställda tjänstemän, 12 procent, har flyttat sitt intjänade kapital i tjänstepensionen ITP till ett upphandlat bolag med lägre avgifter. Det innebär att 88 procent av tjänstemännen har kvar sina pensionspengar i gamla försäkringar med onödigt höga avgifter. Totalt rör det sig om 64 miljarder kronor. Det visar en ny rapport från tjänstepensionsföretaget Collectum.

– Tjänstepensionen är en allt viktigare del av pensionen. Att flytta sina pensionspengar och minska avgifterna är ett enkelt sätt att öka den framtida pensionen, säger Jenny Jeppsson, informationschef på Collectum.

Sedan 2008 har bara en av tio privatanställda tjänstemän, 12 procent, valt att flytta sina redan intjänade pensionspengar i tjänstepensionen ITP. Genom att flytta pensionskapitalet tar pensionsspararna del av de sänkta avgifter som Collectum upphandlat för både traditionell försäkring och fondförsäkring. Totalt har 13 miljarder kronor flyttats.

Det innebär att en klar majoritet av landets tjänstemän fortfarande betalar de gamla, höga avgifterna på tidigare inbetalad tjänstepension. Totalt finns 64 miljarder fortfarande kvar i gamla försäkringar med onödigt höga avgifter.

– Många känner nog inte till hur mycket man kan tjäna på att flytta sina pengar. En procentenhet lägre avgift kan innebära en ökning av den framtida pensionen med upp till 25 procent, säger Jenny Jeppsson.

Vid de två upphandlingar som Collectum hittills genomfört har avgifterna pressats med 65 respektive 44 procent. Upphandlingarna har skett på uppdrag av Svenskt Näringsliv och PTK.

- Rapporten ”Fyra år med kapitalflytt”
- Flyttoppen – så har tjänstemännen flyttat per län

Faktaruta:
- Så enkelt flyttar du ditt pensionskapital

Jenny Jeppsson, informationschef Collectum, 08-508 980 30, 070-339 69 85.

Så enkelt flyttar du ditt pensionskapital

Du kan flytta tidigare intjänade pensionspengar från ett försäkringsbolag till något av de bolag som Collectum har upphandlat. Om du flyttar en försäkring som din arbetsgivare betalar in premier till i dag kommer även framtida premier att styras om till det nya bolag du valt.

1. Genomför flytten genom att logga in med e-legitimation på Collectum.se. Du kan också skriva ut en blankett som du fyller i och postar till Collectum.

2. Inom några dagar får du uppgifter om värdet på det kapital du kan flytta.

3. Om du vill genomföra flytten behöver du inte göra något mer. Du har tio dagar på dig att avbryta flytten, om du ångrar dig.

Klart! Du får ta del av de nya, lägre avgifterna på hela ditt pensionskapital.