Ny Sifoundersökning: Fyra av tio unga planerar att byta jobb inom ett år

Nästan fyra av tio unga svenskar, 38 procent, planerar att byta arbetsgivare under det närmaste året. Det visar en ny Sifoundersökning som tjänstepensionsföretaget Collectum har beställt.

– Under semestern är det många som funderar på om det börjar bli dags att byta jobb. Ett tips till den som söker nytt jobb är att ta reda på om arbetsgivaren erbjuder tjänstepension, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

Bland svenskar i åldersgruppen 18–29 år är nästan fyra av tio, 38 procent, på väg till en ny arbetsgivare. I genomsnitt för alla åldersgrupper är det 16 procent som planerar att byta jobb inom det närmaste året, enligt Sifoundersökningen.

Nio av tio yrkesarbetande har i dag någon form av tjänstepension, men i en del sektorer där många unga arbetar är förmånen ovanlig. Det gäller till exempel it-, reklam- och pr-branscherna.

– Tjänstepensionen är en allt viktigare del av den framtida pensionen. Om den nya arbetsgivaren inte erbjuder tjänstepension så bör man försöka förhandla sig till det, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

I dag motsvarar den allmänna pensionen i genomsnitt bara 43 procent av den tidigare inkomsten, enligt beräkningar från Collectum. Den genomsnittliga privatanställda tjänstemannen får 6 500 kronor i tjänstepension att lägga till den allmänna pensionen. På Minpension.se kan man göra sin egen pensionsprognos.

Sifoundersökningen genomfördes den 10–14 juni 2014. 1 896 förvärvsarbetande svenskar fick i webbintervjuer frågan ”Planerar du att byta arbetsgivare inom det närmaste året, eller gör du inte det?” 6 procent svarade ”Ja, absolut”, 10 procent svarade ”Ja, troligen”. 48 procent svarade ”Nej, troligen inte” och 29 procent svarade ”Nej, absolut inte”. ”Tveksam, vet ej” svarade 7 procent.

Cathrine Carlberg, tf informationschef Collectum, 070-794 26 86

Pensionsexpertens tips för tjänstepension på nya jobbet
- Fråga alltid vid anställningsintervjun om arbetsgivaren erbjuder tjänstepension.

- Om arbetsgivaren har kollektivavtal ingår tjänstepension. Är du privatanställd tjänsteman med tjänstepensionen ITP kan du vara säker på att få bra villkor, som låga avgifter och möjlighet till hög avkastning.

- Om arbetsgivaren saknar kollektivavtal men ändå erbjuder tjänstepension får du välja bland de försäkringsbolag som arbetsgivaren valt ut. Var särskilt uppmärksam på vilka avgifter du betalar för sparandet. Genomsnittsavgiften på de upphandlade fonderna inom ITP är låga 0,39 procent.

- Om arbetsgivaren inte erbjuder tjänstepension – förhandla till dig det. En rimlig lägsta premienivå kan vara mellan 4–10 procent av din lön, beroende på vad du tjänar. Ju högre lön, desto högre procentsats för att kompensera för inkomsttaket i den allmänna pensionen.

Tre fakta från undersökningen
- En av sex svenskar, 16 procent, planerar att byta jobb inom det närmaste året.

- Fler unga planerar att byta jobb än äldre. I åldersgruppen 18–29 år planerar 38 procent att byta jobb, medan motsvarande andel i åldersgruppen 30–49 år är 15 procent och i åldersgruppen 50–64 år är det 10 procent.

- Stockholmarna är mest intresserade av att byta jobb. I Stockholmsområdet planerar fler än var femte person, 22 procent, att byta jobb.

• tomas carlsson
  • sifoundersökning

Två miljoner tjänstemän har tjänstepensionen ITP som har kommit till genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK.På uppdrag av dem upphandlar Collectum, utan eget vinstintresse, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP och ställer krav på låga avgifter och hög historisk avkastning.

Collectum förmedlade 28 miljarder kronor i premier under 2013 mellan 33 000 företag och cirka tio försäkringsbolag. www.collectum.se www.pratapension.se