Ny Sifoundersökning: Pensionen engagerar fyra av tio

Fyra av tio, 39 procent av svenskarna känner sig ganska eller mycket engagerade när de får årsbesked om sin framtida pension. 51 procent känner sig ganska eller mycket oengagerade, medan 10 procent svarar att de är tveksamma eller inte vet. Det visar en ny undersökning beställd av tjänstepensionsföretaget Collectum.

– Det är synd att så många känner sig oengagerade när de får årsbesked om pensionen, då man genom medvetna val kan påverka hur mycket man har att leva på när man blir pensionär, säger Jenny Jeppsson, informationschef på Collectum.

Jämfört med förra året har pensionsengagemanget minskat något. I år svarade 39 procent att de känner sig ganska eller mycket engagerade när de får årsbesked, jämfört med 43 procent förra året.

– Undersökningen visar i stort sett samma ointresse oavsett utbildningsnivå och ålder. Vi i branschen måste ta bristen på engagemang på allvar och hitta nya vägar för att prata om pension, säger Dan Wallberg, pensionsexpert på Collectum.

Det orange kuvertet med årsbeskedet om den allmänna pensionen landade i svenskarnas brevlådor i början av året. Det röda kuvertet från Collectum med årsbesked om tjänstepensionen ITP skickades ut under mars och april till 1,4 miljoner privatanställda tjänstemän.

Sifoundersökningen genomfördes 27 april–9 maj 2011. 1 155 personer i yrkesverksam ålder fick frågan ”Känner du dig engagerad eller oengagerad när du får årsbesked om din framtida pension?”.

Dan Wallberg, pensionsexpert på Collectum, 08-508 982 66, 070-610 64 99.
Jenny Jeppsson, informationschef på Collectum, 08-508 980 30, 070-339 69 85.

• sifoundersökning
  • röda kuvertet

1,8 miljoner tjänstemän har tjänstepensionen ITP som har kommit till genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK. På uppdrag av dem upphandlar Collectum, utan eget vinstintresse, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP och ställer krav på låga avgifter och hög historisk avkastning. Det är hos Collectum tjänstemännen väljer vem som får förvalta deras tjänstepension. Collectum förmedlade 24 miljarder kronor i premier under 2010 mellan 30 000 företag och ett tjugotal försäkringsbolag.