Höstens rapport om den nordiska fastighetsmarknaden

Höstens rapport om den nordiska fastighetsmarknaden

Höstens rapport om den Nordiska fastighetsmarknaden

Colliers har gett ut Nordic Real Estate Review för kvartal 3, 2012. Det är en analys av den nordiska hyres- och fastighetsmarknaden i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Rapporten ger en överblick över fastighetsmarknaden och den makroekonomiska situationen i varje land.

Norden uppfattas ofta som en fastighetsmarknad för utländska investerare, men det finns olikheter. Generellt sett har antalet transaktioner i de nordiska länderna ökat under första halvan av 2012 jämfört med samma period förra året. I Sverige har det genomförts några stora transaktioner och totalt sett har det skett en ökning i antal transaktioner. Även Norge har haft en ökning, dock mindre, i antal transaktioner. Finland och Danmarks transaktionsmarknad ligger på samma nivå som förra året.

Andelen cross-bordertransaktioner fortsätter att öka i Sverige och Danmark och i Sverige uppgick andelen cross-bordertransaktioner 24% under det första halvåret 2012. I Sverige är det dock fortfarande en stor andel lokala fastighetsbolag inblandade i de genomförda transaktionerna. Även Norge och Finlands transaktioner domineras av lokala aktörer. Sverige har fortfarande den mest transparenta marknaden vilket gör att intresset är stort bland utländska investorer.

Alla fyra nordiska länder har begränsningar när det kommer till finansiering. Särskilt i Sverige har marginalerna ökat kraftigt vilket medför extra kostnader för investorer. Finansieringen är mest begränsad i Danmark där exempelvis små- och medelstora banker endast tillåts ha en exponering om 25% till fastighetsmarknaden.

Läs mer om fastighetsmarknaden i Sverige, Danmark, Norge och Finland i höstens Nordic Real Estate Review.

Colliers är ett av världens största företag inom fastighetsrådgivning med 522 kontor i 62 länder. I Sverige finns vi i Stockholm och Göteborg.

Vi ökar lönsamheten för investerare, fastighetsägare och hyresgäster inom kommersiella fastigheter. Våra marknader är Kontor, Industri & Logistik, Handel samt Bostäder.

Lovisa Edström

Presskontakt Head of Marketing & Communications Marketing 070 323 27 96

Colliers experter erbjuder kvalificerad kunskap inom Capital Markets, Leasing, Workplace Advisory & Project Management, Tenant Representation & Enterprise Clients, Research samt Valuation.
Med kontor i både Stockholm och Göteborg samt ett starkt nordiskt samarbete ser vi till att våra kunder får professionell rådgivning för hela fastighetsmarknaden. Tack vare våra 17 000 kollegor på Colliers världen över har vi dessutom ett stort kontaktnät och en unik inblick i marknaden, även på global nivå.