Coloplast arrangerar symposium för att öka kunskap om ryggmärgsskador

Den 26 november arrangeras Coloplasts 5:e symposium för aktuella ämnen inom området ryggmärgsskador, i danska Humlebæk. Målet med symposiet är att hjälpa till att utbilda och sprida information till läkare och sjuksköterskor som arbetar med ryggmärgsskadade. Förra året kom över 250 läkare, sjuksköterskor och forskare.

I årets tema är det fokus på rehabilitering av spinalskadade runtom i Europa. Dagen är fylld av föreläsningar och paneldiskussioner ledda av internationellt erkända föreläsare. Jean Jacques Wyndaele (Belgien), talar om diagnostiseringstekniker och nya metoder för urinvägsinfektioner, Larry Vogel (USA) tar upp nyheter inom pediatrik och Andrei Krassioukov (Canada) behandlar ämnet fysiologi och kardiovaskulär funktion.

I en paneldebatt kommer R. Thietje och S. Hirschfeld från BG Trauma Hospital i Hamburg att möta J. Horsewell och G. Åhrén från European Spinal Cord Injury Federation för att diskutera kvalitetsfrågor kopplade till spinalskador ur såväl ett professionellt som ur ett slutanvändarperspektiv.

Moderator under dagen är professor Fin Biering-Sørensen från Danmark.

www.coloplast.se

• föreläsningar