Nytt validerat verktyg för att mäta peristomal hudstatus

Ostomy Skin Tool är ett nytt validerat verktyg för att mäta peristomal hudstatus på ett standardiserat och säkert sätt. Ostomy Skin Tool konstaterar orsaken till och bedömer svårighetsgraden av peristomala hudproblem, ger vägledning och förslag på behandling.

Att många stomiopererade lider av hudproblem kring stomin, ofta på grund av läckage, har flera studier visat. Men att ha ett standardiserat och validerat sätt att bedöma hudstatus och behandling på ett likvärdigt sätt, oavsett boendeort, har saknats. Därför lanseras nu ett validerat nationellt verktyg för att på ett säkert och likvärdigt sätt göra standardiserade bedömningar av peristomal hudstatus och efterföljande behandling. Verktyget heter Ostomy Skin Tool och är framtaget av Coloplast i nära samarbete med stomiterapeuter i Sverige och i ytterligare 12 länder.

Ett verktyg i två delar

Verktyget består av två delar: DET*-poäng och en diagnostisk guide. DET-poängen är en standardiserad och validerad metod för att gradera den peristomala huden genom objektiva observationer. Den diagnostiska guiden gör det möjligt att kategorisera peristomala hudproblem utifrån orsak och ge förslag på behandling. Ostomy Skin Tool finns både i pappersform och som en interaktiv guide online.

I den interaktiva guiden går det att i en träningsdel prova att värdera olika typer av hudproblem, fylla i poäng, se resultat och ta del av motiveringar och förklaringar. I den interaktiva guiden finns även en aktiv del där stomiterapeuten direkt kan fylla i uppgifter om sin patient, svara på guidande frågor och få förslag på bästa uppföljning och behandling.

Gå till interaktiv guide

www.coloplast.se