Pressmeddelande -

Ny stor internationell studie bland män med blåstömningsproblem: Diskret användande den viktigaste frågan för kateteranvändare

En ny stor internationell kontinensundersökning genomförd av Coloplast i Storbritannien, USA, Frankrike och Tyskland och en studie genomförd i Sverige och Danmark, visar att sex av tio män med blåstömningsproblem tycker att det allra viktigaste med katetern är att den är diskret att använda och förvara. Därför lanserar nu Coloplast en unik utdragbar kateter, SpeediCath® Compact för män. Den är världens minsta och i sin förpackning bara hälften så stor som tidigare katetrar, 19 centimeter jämfört med tidigare 40 centimeter.

– SpeediCath Compact för män är ett stort framsteg jämfört med tidigare katetrar eftersom den är så liten och diskret. Självklart vill jag att kateteriseringen ska vara så diskret som möjligt. Det kan vara svårt med en kateter som är 40 centimeter lång. SpeediCath Compact för män som bara är hälften så stor i sin förpackning är både diskretare och fräschare att hantera och slänga i papperskorgen, säger Eje Grennborg, ryggmärgskadad och rehabinstruktör som har provat den nya katetern.

Det talas mycket lite om blåstömningsproblem, men bara i Västeuropa drabbas varje år mer än 15 000 personer av en ryggmärgsskada – en av de skador eller sjukdomar som leder till urintömningsproblem. Över 60 procent av de som drabbas av en ryggmärgsskada är män. Utöver dem har även många män med prostataproblem svårt att tömma urinblåsan och mer än hälften av alla män över 50 har problem med prostatan.

För att hantera blåstömningsproblemen behöver många av dessa personer använda en tappningskateter fyra till sex gånger per dag. Katetern är normalt sett 40 centimeter lång. Detta gör katetern svår att bära med sig, förvara och slänga på ett diskret sätt. Många manliga kateteranvändare kämpar med att upprätthålla sina professionella och sociala liv och riskerar att isolera sig.

Studien visar att oförmåga att tömma sin blåsa naturligt, tydligt påverkar de drabbades sociala liv och relation till familj och vänner. En av tre svarar att de aldrig talar med någon om det faktum att de kateteriserar sig och samma antal känner sig hämmade i sitt sexliv. En av fem svarar också att de känner sig mindre accepterade av samhället, familj och vänner på grund av att de använder en kateter.

– Urintömning faller inom den privata sfären och många med urintömningsproblem vill inte skylta med sina katetrar. För dem har en diskret kateter, som är liten och som inte uppenbart ser ut som en kateter, givetvis ett mycket stort värde, säger Axel Brattberg, överläkare på Akademiska Sjukhuset i Uppsala.

För ytterligare information:

Axel Brattberg, överläkare, Akademiska Sjukhuset i Uppsala, tfn 018-611 00 00 eller 0704-23 27 31,
e-post: axel.brattberg@rehab.uu.se

Eje Grennborg, kateteranvändare, ryggmärgsskadad, samt även rehabinstruktör vid Rehabiliterings-medicinska kliniken på Länssjukhuset Ryhov i Jönköping, tfn 036-32 14 61 eller 0706-85 94 78, e-post: eje.grennborg@lj.se

Britt-Inger Bergkvist, vd Coloplast, tfn 0300-332 61 eller 0706-34 06 15, e-post: sebbe@coloplast.com

Bilder för fri publicering: www.coloplast.se

• Sjukdomar

• coloplast
  • coloplast ab
  • intim sjukvård
  • kateter
  • kontinens
  • speedicath
  • speedicath compact
  • speedicath compact för män
  • tappningskateter
  • urologi
  • akademiska sjukhuset i uppsala

Coloplast utvecklar produkter och service, som gör livet enklare för människor med ett hälsotillstånd som är mycket personligt (intim sjukvård). Genom ett nära samarbete med användarna utvecklas produktlösningar som motsvarar kundernas speciella behov. Coloplast arbetar inom affärsområdena stomi, urologi och kontinens samt sår- och hudvård. Coloplast arbetar globalt och har över 7000 anställda.

Malin Ottosson

Presskontakt Kommunikationschef Coloplast AB +46 733 37 06 54