Ny studie: Över hälften av alla med stomi har problem med läckage

En ny internationell undersökning genomförd av Coloplast visar att 6 av 10 med stomi har problem med läckage. Ärr, hudveck och bråck på magen är vanliga orsaker till att det kan vara svårt att få stomibandaget att sitta fast ordentligt på huden. Undersökningen visar att risken för läckage är ett långvarigt problem som kan leda till osäkerhet och isolering.
– Resultatet bekräftar de utmaningar som vi har identifierat sedan tidigare och vi räknar med att inom kort kunna presentera en väsentligt förbättrad produkt, säger Britt-Inger Bergkvist, vd på Coloplast.

Undersökningen är en av de största som någonsin har genomförts inom stomi på Coloplast och omfattar svar från 500 sjuksköterskor och 1 686 personer med stomi, både män och kvinnor. Den utfördes i USA, Storbritannien, Frankrike och Tyskland och avslutades under hösten 2010.

En majoritet kämpar med passformen på stomiprodukter
Studien visar att 57 procent har problem med att få stomiplattan att sitta helt tätt mot huden på grund av ojämnheter som ärr, rynkor, hudveck och bråck. Dessutom har många användare problem på grund av viktförändringar.

– Läckage är ett vanligt problem för många av våra patienter. Framför allt är det hudveck, ärr, för låg höjd på stomin och bråck, som gör att det kan vara svårt att få plattan att sitta tätt och följa med huden. För dem som har haft läckage är rädslan ofta stor för att det ska hända igen, säger Annica Wistedt, stomiterapeut på Ersta Sjukhus i Stockholm.

Läckage fortsätter att vara ett problem
Enligt undersökningen är läckage det största problemet för 6 av 10 stomipatienter under de första sex månaderna efter utskrivningen från sjukhuset. Efter fem år upplever 53 procent fortfarande läckage årligen. Läckage leder ofta till en osäkerhetskänsla.

– Jag är ständigt rädd för läckage och oroar mig för att det ska lukta eller synas. Jag har alltid med mig extra bandage och måste planera noga om jag ska duscha eller bada så att huden hinner torka riktigt ordentligt. När jag reser behöver jag ha med mig plastad frotté att sova på om det skulle läcka under natten och mycket extra kläder, berättar stomiopererade Annica Fernqvist, 61 år från Onsala.

Undersökningen bekräftar att många lider socialt och psykologiskt av riskerna för läckage: 35 procent håller sina problem för sig själva.

Ger nya produktidéer
Undersökningen är en del av Coloplasts pågående arbete för att samla in kunskap om de utmaningar som ett liv med stomi innebär. Resultaten av undersökningen används i arbetet med att utveckla nya stomiprodukter som gör livet enklare för människor som lever under dessa omständigheter.

För ytterligare information kontakta:
Britt-Inger Bergkvist, vd Coloplast, tfn 0300-332 61 eller 0706-34 06 15, e-post: sebbe@coloplast.com
Annica Fernqvist, stomiopererad, tfn 0703-405226, annica.fernqvist@kungsbacka.se
Bilder för fri publicering: www.coloplast.se

• Sjukdomar

• britt-inger bergkvist
  • ersta sjukhus
  • stomiundersökning
  • stomiprodukter

Coloplast utvecklar produkter och service, som gör livet enklare för människor med ett hälsotillstånd som är mycket personligt (intim sjukvård). Genom ett nära samarbete med användarna utvecklas produktlösningar som motsvarar kundernas speciella behov. Coloplast arbetar inom affärsområdena stomi, urologi och kontinens samt sår- och hudvård. Coloplast arbetar globalt och har över 7 000 anställda.