Pressmeddelande -

Största ”real life”-studien någonsin inom stomi: Evidensbaserad vård minskar läckage och hudirritation

Coloplast, som tillverkar stomiprodukter, har genomfört den största ”real life”-studien någonsin inom stomiområdet. Studien bekräftar att det finns ett starkt samband mellan läckage och peristomal hudstatus, samt att både läckage och hudirritation kan reduceras betydligt genom evidensbaserad vård. Studien, som är global, inkluderade 3017 användare av stomiprodukter och pågick under fyra år.

Studien visar att risken för läckage kan minskas från 90 procent till 60 procent med hjälp av evidensbaserad vård – det vill säga vård baserad på kliniska data, globala stomitekniker samt stomiterapeutens egen kunskap och erfarenhet av att välja rätt behandlingar och produkter.

– En minskning av risken för läckage med 30 procent är imponerande och förbättrar avsevärt livskvaliteten för användare av stomiprodukter, säger Jane Stoia Davis, legitimerad sjuksköterska med mer än 34 års erfarenhet, internationell föreläsare inom stomiområdet och en av de sjuksköterskor som deltog i studien.

Den globala studien, kallad DialogueStudy, genomfördes i 18 länder runt om i världen. Över 500 sjuksköterskor rekryterade patienter, observerade och rapporterade sina iakttagelser.

– Normalt sett har studier inom stomi runt 100 deltagare eller färre, så resultatet från DialogueStudy med över 3000 användare, kommer att ha en enorm påverkan. Det är första gången så här många stomiterapeuter och andra från sjukvården, användare och länder är involverade i en stomistudie, säger Jane Stoia Davis.

Janet Stoia Davis menar att DialogueStudy är ett bra exempel på hur en tillverkare av sjukvårdsprodukter kan arbeta tillsammans med sjukvårdspersonal för att förbättra vården. Samtidigt har hon en utmaning till Coloplast och andra leverantörer av stomiprodukter:

– Studien visar på vikten av kunskap och av att fortlöpande utbilda sjukvårdspersonal. Men samtidigt som den visar att metoden avsevärt kan minska risken för läckage, löser den inte helt problemet. Därför behöver vi också kontinuerligt fokusera på produktutveckling. Människor har olika typer av kroppar och därmed olika behov.

För ytterligare information kontakta:

Britt-Inger Bergkvist, vd Coloplast AB, tfn 0300-332 61 / 070-634 06 15, sebbe@coloplast.com

Anna Wallin, marknadschef stomi Coloplast AB, tfn 0300-332 64 / 070- 635 42 84, seaw@coloplast.com

Bilder för fri publicering: www.coloplast.se

• Sjukdomar

• stomiprodukter

Coloplast utvecklar produkter och service, som gör livet enklare för människor med ett hälsotillstånd som är mycket personligt (intim sjukvård). Genom ett nära samarbete med användarna utvecklas produktlösningar som motsvarar kundernas speciella behov. Coloplast arbetar inom affärsområdena stomi, urologi och kontinens samt sår- och hudvård. Coloplast arbetar globalt och har över 7000 anställda.