Columbus utnämner Lena Ridström till ny VD i Sverige

Från 1 januari 2022 kommer Lena Ridström leda Columbus i Sverige och fortsätta utvecklings- och tillväxtresan där Columbus är bland de marknadsledande företagen inom digital transformation. Omsättningen i Sverige var 595 DKK 2020 och verksamheten sysselsätter ca 600 medarbetare. Lena Ridström tar över efter Markus Jakobson som fortsätter inom företaget som strategisk rådgivare.

Lena Ridström är en stark ledare med ett entreprenöriellt mindset som brinner för att utveckla människor. Hon har lyckats väl med att skapa tillväxt och affär under sin tid hittills på Columbus och jag är övertygad om att hon är rätt person att ta vår största marknad - Sverige - till nästa nivå”, säger Søren Krogh Knudsen, VD för Columbus.

Lena Ridström har lett Columbus Microsoft Dynamics-verksamhet i Sverige de senaste tre åren och har under tiden även byggt upp ett global affärsområde, Data & Analytics, som haft en snabb tillväxt under 2021. Hon har över 25 års erfarenhet från IT-branschen och har arbetat med affärssystem, SCM-lösningar, SaaS software och som management konsult i olika ledarroller.

"Det är en stor ära att ta över efter Markus Jakobson och fortsätta bygga på det han åstadkommit och samtidigt vidareutveckla affären på den svenska marknaden. Mitt fokus kommer vara våra anställda och att stötta kunderna i att nyttja fördelarna med digitalisering, såklart med vårt syfte “Digital transformation for a better tomorrow” som ledstjärna, säger Lena Ridström.

Markus Jakobson har lett Columbus tillväxtresa i Sverige de senaste 15 åren. 2006 grundade han företaget iStone som med åren blev ett av de marknadsledande företagen inom Cloud ERP, Digital Commerce och Application Management i Sverige. 2017 köpte Columbus upp iStone med 600 medarbetare och tog en ledande position i Norden inom digital transformation inom de viktiga industrisegmenten retail, manufacturing och food.

Lena Ridström kommer även fortsättningsvis leda Columbus globala affärsområde Data & Analytics. Rekryteringen för att hitta en ny ledare för Microsoft Dynamics-verksamheten i Sverige pågår. Lena Ridström tillträder som VD för Columbus Sverige 1 januari 2022.

• Vetenskap, teknik

• digital transformation
  • strategi
  • tillväxt
  • erp
  • affärssystem
  • it
  • teknologi
  • digitalisering
  • ledarskap
  • omsättning
  • företagsledning
  • ledning
  • application management
  • resultat

Vi är ett IT strategi- och konsultbolag som i ett nära partnerskap levererar analys, strategi, implementering och integrering av allt från hela till delar av lösningar och system. Kundens behov är i fokus och vi arbetar i ett nära partnerskap.

Martina Lundgren

Presskontakt Head of Marketing Sweden Sverige +46 72-8868249