ACTA- Något att ”akta” sig för?

Detta omdiskuterade avtal har väckt starka reaktioner runt om i världen, men vad är det för något? var kommer det ifrån? och vad innebär egentligen ACTA-avtalet för oss medborgare i praktiken?

Bakgrund

ACTA (Anti-Counterfeiting Trade Agreement) är ett handelsavtal mellan flera nationer inom och utanför EU och mot varumärkesförfalskning och piratkopiering. I och med lagen hoppas man på ett effektivare samarbete över gränserna för att stoppa t.ex. piratkopiering och förfalskningar.

Eftersom ACTA är ett handelsavtal mellan flera nationer har många av förhandlingarna hållits bakom lykta dörrar, något som kritiserats starkt och lett till häftiga protester världen över. Kritiker menar att förespråkarna för ACTA kommer tvinga de länder som signerat avtalet att införa hårdare lagar mot bland annat piratkopiering.  Detta menar man kommer att vara integritetskränkande och påverka hur staten blandar sig i folks privatliv. Man menar också att den demokratiska inverkan kraftigt åsidosatts då ACTA-förhandlingarna mestadels förts dolt från allmänheten.

Hur förhåller sig Sverige till ACTA?

Avtalet undertecknades för Sveriges räkning under en ceremoni i Japan av Japanambassadören Lars Vargö i januari 2012. Många i Sverige upplever processen och undertecknandet av ACTA som att regeringen ”mörkat” och inte kört med öppna kort. Även om Sverige nu har undertecknat ACTA-avtalet så innebär det i nuläget endast att vi inte ”förkastar” avtalet, d v s det ska i nuläget inte tolkas som att vi godkänt det fullt ut, utan det får istället bli en senare diskussion i riksdagen och inom EU. Så som det ser ut nu så verkar avtalet inte bli långlivat iaf. Det kan bli mycket svårt att genomföra avtalet i praktiken då det har väckt så starka reaktioner och protester redan nu både i och utanför EU. Redan nu har regeringarna i vissa inblandade länder fått ”kalla fötter” och dragit sig ur överenskommelsen. Bland dessa länder finns: Polen, Tjeckien, Slovakien, Tyskland och Rumänien.

Vad skulle kunna förhindra att ACTA genomförs?

Risken finns att om våra ledande politiker löper linan ut med detta avtal, att de då gör sig mycket impopulära hos en stor del av befolkningen och inte minst bland den yngre delen av befolkningen som troligtvis inte delar skivbolagens och mediaföretagens syn på rätten till material. Jag skulle vilja påstå att genomföra ett avtal i klass med ACTA skulle bli lite av ett politiskt självmord...

Följ denna länk för att läsa hela artikeln på vår Wordpressblogg.

• Webbtjänster